Posten tilbyr nå gratis forsendelser av både adresserte og uadresserte hjelpepakker til Ukraina

Flere tonn med gratis hjelpepakker sendes til Ukraina

I april lanserte Posten en tjeneste hvor man kunne sende uadresserte hjelpepakker gratis til Ukraina. Nå utvides tjenesten til også å omfatte adresserte pakker. Den første lastebilen til Ukraina gikk siste uke og inneholdt hjelpesendinger på over fem tonn.

- Med den nye tjenesten blir det enda enklere for oss i Norge og for ukrainske flyktninger som har kommet hit, å sende humanitær hjelp og gaver gratis til familie og venner i Ukraina. Vi håper mange benytter seg av denne gratis tjenesten for både adresserte og uadresserte pakker. En liten oppmerksomhet kan utgjøre en stor forskjell, sier Postens konsernsjef, Tone Wille.

Tjenesten som tilbys er et resultat av et samarbeid mellom den Ukrainske Ambassaden, det ukrainske postselskapet Ukrposhta og Posten Norge. Hjelpepakkene bør inneholde mat med lang holdbarhet, medisinsk utstyr, hygieneartikler eller andre sårt tiltrengte varer. Det kan ikke sendes farlig og forbudt innhold. Det er en uoversiktlig situasjon i Ukraina, som betyr at det kan ta tid å få pakkene frem.

De humanitære hjelpepakkene blir kjørt som vanlig post fra Norge til Polen. Deretter vil sendingene bli transportert videre av det nasjonale postselskapet Ukrposhta som vil levere ut pakkene, men ikke i direkte krigsområder.

Slik gjør du det:

1. Pakk det du vil sende i en eske. Du kan gjerne gjenbruke emballasje du allerede har, men sørg for at den er solid og godt pakket. Maksimal vekt på pakken er 20 kilo.

2. Bestill frakt av det du vil sende, og navn og adresse til den som skal få pakken.

3. Du får en QR-kode på e-post, som du kan ta med sammen med pakken til Posten. Du trenger ikke å skrive ut noe selv.

Her kan du lese mer om hvordan du sender gratis hjelpepakker til Ukraina

Trenger mye mer hjelp

- Å yte humanitær hjelp er et av våre prioriterte områder for å støtte Ukraina i landets heroiske forsvar mot den russiske aggresjonen. Allerede per 11. mai 2022, med bistand fra Ukrainas ambassade i Oslo og en gruppe dedikerte frivillige, er cirka 140 store humanitære laster blitt pakket og sendt til Ukraina. Likevel, Ukraina trenger mye mer hjelp og trenger det nå. Jeg er sikker på at vårt samarbeid med Posten vil hjelpe oss å levere humanitær hjelp enklere, raskere og mer omfattende, sier den Ukrainske Ambassadøren til Norge, Viacheslav Yatsiuk.