Posten rapporterer at de i fjor håndterte 7 prosent flere pakker fra netthandelen og i samme periode reduserte CO₂-utslippene med 5 prosentpoeng

Flere pakker og mindre miljøutslipp

Styret i Posten Norge AS har godkjent integrert årsrapport for 2022.

Justert driftsresultat for 2022 ble 406 mill. kroner. Konsernets resultat før skatt ble negativt med 343 mill. kroner og årsresultatet ble negativt med 277 mill. kroner. Etter offentliggjøring av foreløpig årsresultat i konsernets kvartalsrapport for 4. kvartal 2022 ble det utført en korreksjon knyttet til IFRS 16 som økte andre driftskostnader. Dette medførte en endring på 33 mill. kroner i justert driftsresultat og resultat før skatt og 26 mill. kroner i årsresultat.

I fjor økte pakkevolumene fra netthandel med 7 prosent og i samme periode reduserte Postenkonsernet CO₂-utslippene med 5 prosentpoeng.

- Det siste året har spesielt de høye energiprisene og økt inflasjon medført stor uforutsigbarhet for oss og resten av logistikkbransjen. Det økonomiske resultatet gjenspeiler den situasjonen vi står i, med kraftig kostnadsøkning som har gått ut over våre marginer. Det er imidlertid gledelig å se at vi i 2022 både har forsterket vår nordiske posisjon i pakkemarkedet, samtidig som vi fortsetter å redusere våre klimagassutslipp, sier Tone Wille, konsernsjef i Posten.

Postenkonsernet har fortsatt arbeidet med å redusere utslippene i tråd med målene i Parisavtalen. Siden 2012 har konsernet redusert CO₂-utslippene med 55 prosent. En vesentlig årsak til de reduserte klimagassutslippene er offensiv anskaffelse av kjøretøy på fornybar energi som ved utgangen av 2022 utgjorde en andel på 44 prosent av den samlede bilparken. I 2022 hadde konsernet 2529 kjøretøy på fornybare energikilder, opp fra 2249 året før.

Posten skriver i den integrerte årsrapporten at 2023 kommer til å bli utfordrende. Inflasjonen er på et høyt nivå og man forventer et høyt kostnadsnivå framover. Det innebærer prioriteringer, fortsatt høy kostnadsdisiplin og samtidig satse der det trengs for å sikre volumvekst og langsiktig konkurransekraft.

Ved utgangen av 2022 hadde Postenkonsernet 12 750 ansatte. Konsernet har terminaler på 39 steder i Norge, Sverige, Danmark og Finland.

Noen høydepunkter fra den integrerte årsrapporten:

• Klimagassutslippene redusert med 5 prosentpoeng
  • Totalt utslipp redusert med 55 prosent, tilsvarende 385 641 tonn CO₂-ekvivalenter siden basisåret 2012.
  • Vårt nordiske distribusjonsnettverk har nå over 6500 aktive utleveringssteder
  • Over 2 millioner pakker utlevert i pakkeboks. Siden oppstarten i 2020 har vi plassert ut pakkebokser på 1677 lokasjoner i Norge, og nå står Sverige for tur.
  • Venture-virksomheten investerte i seks nye selskaper: Droneselskapet Aviant, den nordiske markedsplassen Tise som fremmer gjenbruk og sirkulærøkonomi, samt i selskapene Kavall, Sharefox, Easycom, og Dintero.
  • Solceller installeres på våre nye terminaler i Norden
  • Verdens nordligste el-lastebil satt i permanent drift på Svalbard.
  • Besluttet å ansette mer enn 200 nye varebilsjåfører. Ny driftsmodell medførte også anskaffelse av 100 nye el-varebiler.
  • Posten ble kåret til den merkevaren i logistikkbransjen som nordmenn oppfatter å være mest bærekraftig av Sustainable Brand Index. Bring kom på andreplass.
  • Posten kutter utslipp i tråd med Parisavtalen og inngår i PWCs klimaindeks, kalt «årets klimavinnere».
  • Posten på topp-10 i omdømme blant Norge bedrifter i Ipsos´ årlige profilundersøkelse. Posten på 9. plass, opp åtte plasser fra 17. plass året før
  • Dronelevering testet. Det skjedde med vannprøver fra Snåsa til Namsos. I Oslo sentrum testet vi utkjøring av matvarer med robot.

Vedlagt ligger integrert rapport for 2022