Flere og flottere e-julegaver under treet

Flere og flottere e-julegaver under treet

Hver fjerde nordmann tar hele eller deler av julehandelen på nett, og e-julegavene blir stadig flere og flottere.

Årets undersøkelse om e-julehandel fra IPSOS MMI og Posten viser at hver fjerde nordmann planlegger å gjøre juleinnkjøp på internett i år. Dette er mer enn en dobling fra i fjor, da hver åttende nordmann la opp til e-julehandel før jul.

Likevel ligger nordmenn fortsatt noe bak våre skandinaviske naboer, som er enda ivrigere på nett i julestria. Hver tredje svenske og danske oppgir at de vil benytte seg av nettet for å sikre sine juleinnkjøp.

Bruker mer penger

Undersøkelsen viser også at nordmenn og dansker planlegger å bruke mer penger på årets julehandel på nett, mens svenskene er mer forsiktige og varsler en svak nedgang. Mer enn hver tredje nordmann svarer at de vil bruke over 2500 kroner på jule-netthandel, og bortimot 1 av 7 planlegger gaveinnkjøp for over 5000 kroner på nett.

– Nordmenn er blitt erfarne netthandlere, og tryggere på at betaling og levering fungerer som det skal. Det er noe av bakgrunnen for at hver enkelt av oss nå handler mer på nett enn før, sier direktør for E-handel i Posten Norge, Gunnar Henriksen.

Han er derfor ikke overrasket over at 68 prosent av de spurte i Norge svarer at de vil julehandle like mye eller mer på nettet i år sammenlignet med i fjor.

Handler julegavene hjemme

Global netthandel er en økende trend og nordmenn benytter seg gjerne av muligheten til å handle i utenlandske nettbutikker. Men når det kommer til julegaver, viser undersøkelsen om e-julehandel at vi foretrekker norske nettbutikker.

– Norske forbrukere som handler på nett er opptatt av trygghet. Det gir seg enda sterkere utslag når det skal handles julegaver - spesielt i forhold til leveringsalternativer og muligheten for bytte og returnere, sier Henriksen.

Mer pakker tidligere

Vi skandinaver liker også å planlegge juleinnkjøpene i god tid. I følge årets undersøkelse har fire av fem nordmenn gjort unna e-julehandelen to uker før julaften. Og Posten merker selvsagt økningen av post- og pakker i ukene frem til julaften.

– Julen er virkelig en høytid i Posten med store volumer, så vi planlegger alltid godt i forkant. I desember har vi dager der postvolumene er dobbelt så store som en gjennomsnittsdag ellers i året, noe også julehandel på nett bidrar til, sier Henriksen.

Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk i Norden. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring. Posten betjener privatkunder i det norske markedet og har ansvaret for daglig postdistribusjon og det landsdekkende salgsnettet med over 1400 salgssteder i Norge. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden og består av forretningsområder med ulik spisskompetanse.