Feirer Bergen Filharmoniske med frimerke

Feirer Bergen Filharmoniske med frimerke

I 250 år har Bergen Filharmoniske Orkester gledet sitt publikum med musikk på høyt nivå. Posten hedrer jubilanten med et eget frimerke.

Orkesteret – som fram til 1987 het Musikselskabet Harmoniens Orkester - har hatt Edvard Grieg som kunsterisk leder og Johan Halvorsen som dirigent. Med base i Grieghallen i Bergen er orkesteret aktivt både med innspillinger og konserter. I jubileumsåret har orkesteret etablert en egen gratis strømmetjeneste. I dag har orkesteret 101 musikere fra mer enn 20 nasjoner.

Frimerket Posten gir ut viser den unge fioliniststudenten Sarah-Erin Bye foran Grieghallen. Hun har tidligere spilt med Filharmonien, og studerer nå ved Norges Musikkhøyskole.

- Bergen Filharmoniske Orkester er hele Vestlandets orkester, og holder internasjonalt nivå. Vi er glade for å kunne utgi et flott frimerke for å markere de 250 årene. Det sier stt at orkesteret har virket siden Mozart var ni år gammel, sier frimerkedirektør Halvor Fasting i Posten.

Bergensdesigneren Lasse Michelsen står bak frimerket, som er i salg lørdag 3 oktober.

Bergen Filharmoniske Orkester 250 år

Nummer: NK 1921
Motiv: Fiolinist foran Grieghallen
Design: Lasse Michelsen
Foto: © Morten Brakestad
Verdi: Kr 31,00
Opplag: 400 000 frimerker
Trykk: Offset fra Joh. Enschedé Security Print, Nederland

Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.