Én million digger Digipost

Én million digger Digipost

Postens Digipost nådde i dag én million brukere. De fleste velger den norske løsningen når de registrerer seg for en sikker digital postkasse.

Regjeringen har bestemt at alle statlige forvaltningsorgan skal sende digital post til innbyggere. Totalt er over 200 offentlige virksomheter i gang med løsningen, blant annet NAV, Politiet, Statens Vegvesen, Husbanken og en rekke kommuner.

- Det er en stor dag for oss, og det strømmer på med nye brukere. Bare siden nyttår har rundt 10.000 registrert seg hver eneste uke, i alt over 400.000 nye brukere. Digipost er attraktivt og stadig mer relevant for nordmenn, nå som flere offentlige aktører starter sine utsendinger til sikker digital postkasse, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge.

En svært populær integrering med offentlige systemer er at de som trenger politiattest kan søke om denne digitalt og motta attesten i sin digitale postkasse.

Difi har inngått avtale med to leverandører av sikker digital postkasse og de fleste velger Postens Digipost som sin digitale postkasse.

- Dette bunner nok i at Posten blir sett på som noe trygt og kjent. Postens Digipost er også testvinneren av de to løsningene, så vi er veldig stolte av hva vi har fått til siden lanseringen i 2011, sier Eckhoff.

I disse dager sender Difi ut brev til 2,6 millioner nordmenn som ikke har registrert seg med sikker digital postkasse. I brevet blir mottakerne oppfordret til å velge sin postkasse på www.norge.no, blant annet for å redusere kostnader og å gjøre kommunikasjonen fra det offentlige sikrere og raskere.

Fakta om sikker digital postkasse til innbyggere
• Regjeringen har bestemt at alle statlige forvaltningsorgan som i dag sender post på papir skal ta i bruk Difis løsning for digital post til innbyggere.
• Totalt er over 200 offentlige virksomheter i gang med løsningen
• Det er mulig å motta post fra både privat og offentlig sektor i postkasseløsningen
Statistikk for bruk av digital postkasse

Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.