Denne julen setter vi rekord i nettshopping

Denne julen setter vi rekord i nettshopping

Stadig flere nordmenn gjør julehandelen på nett. Denne julen kommer julegaveshoppingen på nett til å øke med nesten 20 prosent.

Posten Norge og betalingsleverandøren Klarna har spurt nordmenn om årets julehandel på nett. Hele 6 av 10 nordmenn sier at de kommer til å handle like mange eller flere julegaver på nettet i år enn i fjor. Dermed kommer 1,7 millioner nordmenn til å handle sine julegaver på nettet i år, en økning på 300.000. I snitt oppgir nordmennene at de kommer til å handle julegaver på nett for drøye 3200 NOK.

– Ut fra disse tallene kan vi forvente at nordmenn kommer til å julehandle på nett for nærmere 5,5 milliarder NOK, sier Fredrik Green, Norgessjef i Klarna.

Tydelig trend

Den store andelen nordmenn som kommer til å handle julegaver bekrefter trenden Posten har sett over flere år.

– Dette viser med all tydelighet at netthandel er blitt en naturlig del av julegavehandelen blant nordmenn. Jeg spår at netthandelen blir den vanligste måte å handle julegaver på i løpet av de neste to til tre årene, sier konserndirektør for E-handel i Posten Norge, Gunnar Henriksen.

Enkelt og greit

Bekvemmelighet, at det er enkelt, et bedre utvalg og at det sparer tid er hovedårsakene til at nordmenn handler julegavene på nettet.

– Vi har raskt blitt vant til det behagelige med døgnåpne butikker og stort utvalg. Norske butikker er blitt flinke til å legge til rette for enkel netthandel. Det handler også om å kunne betale og få varene levert akkurat slik man ønsker. Vi nettshoppere forventer denne fleksibiliteten, sier Henriksen.

Bytter i januar

Mange setter seg ned i disse dager for å shoppe i ro og mak før julestria setter inn – over en måned før pakkene åpnes. I undersøkelsene sier 8 av 10 av de norske forbrukerne at de likevel forventer å kunne bytte julegaver kjøpt på nettet i løpet av januar. Dermed blir utvidede bytte- og returfrister viktig for de norske kundene.

– Nettbutikkene må tilby fleksible bytte- og returfrister i forbindelse med julehandelen. Forbrukerne forventer at fristen forlenges også i nettbutikker, slik de fleste fysiske butikker gjør nå i julen, sier Fredrik Green.

Slik vil nordmenn julehandle på nett i år:

• Nordmenn vil i snitt bruke 3261 NOK på julegavehandelen på nettet. Menn kommer til å handle for høyet snittsum.
  • Aldersmessig er det de mellom 30-39 år som vil bruke mest penger på å kjøpe julegaver på nett.
  • 6 av 10 kommer til å handle julegavene i perioden 20. november til 15. desember.
  • 8 av 10 forventer at de skal kunne returnere julegaver kjøpt på nett i løpet av januar
  • 5 av 10 vil handle fra norske nettbutikker, mens 4 av 10 sier de vil handle julegaver på nett fra utlandet, som Sverige, Danmark, Kina, Tyskland, USA og Storbritannia.
  • 3 av 10 nordmenn kommer til å gjennomføre handelen på nettbrett eller mobil.

Tallene er hentet fra Posten Norges E-handelsstatistikk for 3. kvartal og en Klarna/Brings felles juleundersøkelse.

Gode tips til enkel julehandel på nett:

• Sjekk om nettbutikker tilbyr innpakking av gavene og mulighet for å sende gaven direkte til den du skal gi gavene til.
  • Sjekk nettbutikkens returfrist før du kjøper slik at fristen ikke går ut før julaften.
  • Sjekk ut nettbutikkens returvilkår i forkant så slipper du å bli overrasket hvis du må bytte eller returnere julegaven.
  • Sjekk nettbutikkens frist for å handle for å være sikker på at pakken kommer fram til jul. Handler du i utenlandske nettbutikker er det ekstra viktig å sjekke leveringstiden til Norge.
  • Er du sent ute og fristen allerede har gått ut, så finnes det nettbutikker som har tilbud om ekspressleveranser.

Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.