Ute med informasjonskampanje om «sikker digital post»

Ute med informasjonskampanje om «sikker digital post»

Denne uken ruller Posten ut en informasjonskampanje om viktigheten av sikker digital post. Med på laget har de Creuna og Harald Zwart.

Fra og med januar 2015 vil offentlige virksomheter starte opp med å sende post digitalt fremfor papir. Det betyr at hele Norges befolkning må forholde seg til en digital postkasse og må ta et valg om de vil benytte den eller reservere seg. Postens løsning, Digipost, er valgt som en av to leverandører av digital post og brukes allerede av nærmere 400.000 nordmenn. I den anledning er Posten allerede i gang med en kampanje som skal informere om endringene som kommer og verdien av tjenesten.

- Et av målene med kampanjen er å forklare hva «sikker digital post» er. Sikker digital post handler ikke om korte meldinger som kan sendes på e-post eller SMS, men om dokumenter som krever høy sikkerhet som eksempelvis helseattester, innkalling til legetimer, PIN-kode fra banken eller lånedokumenter, sier markedsdirektør i Posten, Gro Myking.

Zwart som regissør
Som et ledd i kampanjen har Posten sammen med Creuna og regissør Harald Zwart utarbeidet en film som handler om ”sikker leveranse og lagring av digital post”.

- Zwart byr både på action og magi, og vi er svært fornøyde med resultatet. Vi håper filmen vil være med på å sette ny standard for «sikker digital post» og bidra til å øke folks forståelse for hva sikker digital post er, sier Myking.

Kreatør og konseptutvikler Atle Skageng hos Creuna mener valget av sjanger er perfekt for tjenesten.

- Vi valgte å bruke actionfilm-sjangeren for å understreke sikkerhetsaspektet i de digitale forsendelsene, sier Skageng.

De øvrige kampanjeelementene informerer om endringene som kommer, med en tydelig oppfordring til innbyggerne om å sikre viktig informasjon gjennom å ta i bruk Digipost.

Aleksander Hømanberg

Pressekontakt Presse- og kommunikasjonsrådgiver +47 454 75 536