Posten og Bring klar for pakkeflom på Black Friday

Posten og Bring klar for pakkeflom på Black Friday

Fredag 28. november er årets Black Friday – det store kick-off’et på julehandelen 2014 på nett. Nettbutikkene er proppfulle av gode tilbud. Posten og Bring er klar for å håndtere pakkeflommen.

Black Friday er en amerikansk tradisjon. Da starter julehandelen for alvor. Julepyntete butikker flommer over av varer, kundene køer opp, og går amok når dørene åpnes for å kapre utrolige lokketilbud.  Black Friday finner alltid sted mellom 23. og 29. november.

Mest på nett
Toneangivende norske nettbutikker markerer Black Friday 28. november, men også mange av de små og mellomstore nettbutikkene kaster seg inn i kampen om julehandlende nordmenn online.

Black Friday er originalt en tilbudsdag for vanlige butikker. Men i Norge er det stort sett nettbutikker som har valgt å markere dagen. Amerikanerne har etablert mandagen etter, Cyber Monday, som tilbudsdagen for nettbutikker. Men Cyber Monday er et nokså ukjent begrep i Norge.

Griper om seg
For noen år siden var det bare noen få julepyntete norske nettbutikker som markerte Black Friday. De to siste årene har stadig flere nettbutikker markert starten på e-julehandelen, så Black Friday er blitt et begrep for online juleshopping.

Nylig spurte IPSOS MMI 1210 nordmenn om deres julehandelsplaner på oppdrag fra Posten og Bring. Hver fjerde nordmann planlegger å gjøre juleinnkjøp på internett i år. Dette er mer enn en dobling fra i fjor.

Mer enn hver tredje nordmann svarer at de vil bruke over 2500 kroner på jule-netthandel, og bortimot 1 av 7 planlegger gaveinnkjøp for over 5000 kroner på nett. Her ligger vi betydelig over våre skadinaviske naboer, som også deltok i samme førjuls-undersøkelse.

Posten og Bring går nå inn i en av de travleste periodene i året. På toppdagene like før julaften er volumene dobbelt så store som på en gjennomsnittlig dag resten av året.

Juleinnkjøp trygt og enkelt på nett

Posten og Bring har satt opp fem enkle kjøreregler for en trygg og fin handleopplevelse på nett:

1. Sett deg inn i hvilke betalingsløsninger, leveringstider og leveringsmåter nettbutikken har før du bestiller.
  2. Sjekk hvilke vilkår som er gjeldende for nettbutikken ved forsinkelser, avbestilling, bytte og retur.
  3. Betal med kredittkort eller faktura. Forhåndsbetaling anbefales ikke og gjør at du stiller svakt dersom varene ikke leveres, du blir svindlet eller nettbutikken går konkurs. Overfør aldri penger direkte til butikkens konto.
  4. Vær forsiktig med å gi fra deg personopplysninger. Sjekk at nettbutikken fører deg til en sikret side med hengelås i adressefeltet og https foran nettadressen når de ber om personnummer og betalingsinformasjon.
  5. Sjekk at nettbutikken opplyser om angrefrist. Ved kjøp på internett har du minimum 14 dagers angrerett etter at du har mottatt varen.