Posten har foreslått 5 dagers omdeling

Posten har foreslått 5 dagers omdeling

– Det er fjerning av lørdagsdistribusjon som er vårt forslag. Så når NRK Dagsrevyen sier at vi foreslår å kutte en dag til, så stemmer ikke det. Hva fremtiden vil bringe med fortsatt fall i brevvolumene går det selvfølgelig an å spekulere i, men per i dag foreligger det ikke noe konkret forslag om å redusere til fire dagers omdeling, sier konsernsjef Dag Mejdell.

Bakgrunnen for Postens omstilling er godt kjent. Postvolumene faller jevnt og trutt og Posten må omstille virksomheten i takt med det. Siden toppåret i 2000 har volumene falt med rundt 40 prosent. Det har blant annet ført til store omlegginger av postkontornettet til Post i Butikk, ny terminalstruktur og endret distribusjon.

– Vi har hittil lykkes godt med å tilpasse oss etter hvert som kundenes behov forandrer seg. Dessverre har det betydd at vi har nedbemannet mange årsverk over de siste årene. Men det er ikke nok fordi volumene fortsatt vil falle. Innen 2020 er det trolig bare 30 prosent av postmengden igjen, sier Mejdell.

Derfor foreslo Posten overfor sin eier, Samferdselsdepartementet, både i 2006 og 2010 at lørdagen bør vurderes som distribusjonsdag. På lørdager er brevvolumet under 25 prosent av en vanlig dag. Samfunnet kan spare mellom 300 og 400 millioner kroner på å kutte lørdagen.

– Det er en politisk beslutning hvorvidt vi skal kutte lørdagen. Men det ville vært uansvarlig av oss å ikke peke på hva slags konsekvenser det vil få dersom vi fortsetter som før. Da vil regningen til staten øke år for år. Det er penger som må prioriteres opp mot andre velferdsformål som sykehjemsplasser, veiutbygging eller økt satsing på skolen, for å nevne noe, sier Mejdell.