Bedre bak rattet

Bedre bak rattet

Miljøfondet har gjort Lilian Lomundal Nielsen og 34 kolleger til enda bedre sjåfører.

Transportleder Carlos Jacobsen ved Postens godssenter i Oslo (PGO) søkte om midler gjennom Miljøfondet til å holde et kurs om miljøeffektiv kjøring for sine medarbeidere. Søknaden ble innvilget, og etter endt kurs sist sommer, sitter han igjen med en avdeling mer motiverte varebilsjåfører. De kjører mer defensivt, bulker mindre og bruker mindre drivstoff.

Oppsiktsvekkende resultater

Lilian Lomundal Nielsen (41) har vært sjåfør i «Transporten» i 20 av sine 25 år i Posten. Hun kjører bedriftspakker i Nittedal.

– Etter kurset har jeg begynt å bruke mindre drivstoff ved å ha lavere fart på høyt gir. Vi har hatt oppmerksomhet på å beholde roen selv om bilen er full av pakker. Det går ikke fortere om en stresser. Når jeg er rolig, har jeg mer kontroll, og jeg unngår belastningsskader. Ro gir også helsegevinst, sier Lomundal Nielsen.

Jacobsen er svært fornøyd med resultatene etter kurset, som han beskriver som oppsiktsvekkende gode. Kurset var både teoretisk og praktisk og ble holdt av lastebilsjåfør Gunnhild Wedvik.

– Det var ikke økonomi som dominerte på kurset. Like viktig var det at de ansatte får bevisstgjort holdninger og får senket skuldrene, for de får kjørt seg i denne jobben. Poenget er å kombinere produktivitet og det å ta vare på seg selv, poengterer transportlederen.

Økt trivsel

Han kan fortelle at avdelingen har hatt en vesentlig nedgang i bilskader i 2014, 10 færre enn i 2013, da det var 28 skader. Samtidig er drivstofforbruket redusert med nesten 10 prosent.

Medarbeidertilfredsheten er også svært positiv lesning, noe som ifølge Jacobsen trolig skyldes kurset.

– Motivasjonen har gått opp. Trivselen er bedre, og sjåførene sier de yter bedre service. Det er litt artig at det er de eldste sjåførene som har fått størst utbytte av kurset. De yngre har fått inn mye av stoffet i sin kjøreopplæring, sier transportlederen for de 40 varebilsjåførene med Oslo og Akershus som arbeidsområder.

Dette oppnådde avdelingen til transportleder Carlos Jacobsen etter kurset om miljøeffektiv kjøring/ forebygging av skader med støtte fra Miljøfondet:

• Mindre skader på bil
  • Redusert drivstofforbruk
  • Motiverte medarbeidere
  • Forbedret MTI

MILJØFONDET FORTSETTER

Da det gikk rykter om at Miljøfondet kanskje skulle avsluttes, ble det ramaskrik.

Posten og Brings Miljøfond er blitt populært, spesielt i Logistikk Norden. Resultatene er svært gode, og fondet betaler seg selv. Nå har konsernledelsen vedtatt at Miljøfondet skal fortsette for tredje året på rad. Det er bevilget nye fem millioner kroner til gode miljøtiltak.

Frist 1. april

Seniorrådgiver Hege Sagplass i konsernstab HR oppfordrer medarbeidere som brenner inne med gode saker, om å søke.

– Dette er nok et bevis på at Posten og Bring tar miljøansvar. Miljøfondet engasjerer mange medarbeidere. Logistikk Norden søker mest, så Logistikk Norge og Divisjon Post kan godt søke mer. I år vil vi kjøre tre runder, og første runde har søknadsfrist 1. april, opplyser Sagplass.

Interesserte bedrifter

Hun forteller at det er økt interesse for Posten og Brings Miljøfond også hos andre bedrifter.

– Vi har presentert Miljøfondet både for Telenor og Flytoget. Det er stas blant annet å fortelle at det er selvfinansierende – og at det har bidratt til en reduksjon på nesten 4000 tonn CO2 i løpet av 2 år med 8 gjennomførte runder, sier Sagplass.

Lisa Jackson i Bring Express i Sverige er blant dem som har sendt inn og fått innvilget miljøfondsøknader – blant annet til ladestasjon for el-biler.

– At Miljøfondet finnes og fungerer, skaper en utrolig trygghet og tillit til Posten. Tas det bort, vil det bli et hull som er vanskelig å fylle, sier hun.

STATUS ETTER 8 RUNDER:

• 6 900 000 kroner er innvilget til ulike tiltak
  • 9 700 000 kroner i anslåtte kostnadsreduksjoner
  • 184 søknader er mottatt og behandlet
  • 75 søknader er innvilget

EKSEMPLER PÅ GODE TILTAK:

• Vaskehall ved Østlandsterminalen som reduserer vasketid, vannforbruk og kloakkutslipp med 50 prosent.
  • Solceller ved terminalen i Risskov som gjør dem selvforsynte med elektrisitet.
  • El-sykler ved terminalen i Fredrikstad. Disse har rullet 1330 mil til nå og viser at el-sykler er et godt alternativ til bil.
  • Bring Linehaul skal utvikle to prototyper for å frakte søppel på tog til Sverige. Dette vil gi returlast til Sverige og redusere utslipp fra tungtransport.

TEKST OG FOTO: BIRGER MORKEN