Kommentar til statsbudsjettet: Enklere fortolling er viktigere enn økt fribeløp

Kommentar til statsbudsjettet: Enklere fortolling er viktigere enn økt fribeløp

Regjeringen vil øke fribeløpet for vareimport fra utlandet, men de vil også utvide ordningen med forenklet tollbehandling. Posten mener enklere fortolling er det viktigste.

Regjeringens forslag i Statsbudsjettet for 2015 om å heve grensen for avgiftsfri vareimport fra 200 til 500 kroner har fått mye oppmerksomhet. Forslaget om å heve verdigrensen for forenklet tollbehandling av netthandelspakker fra 1000 til 3000 kroner er mindre kontroversielt, og etter Postens oppfatning vel så viktig.

– Posten har lenge tatt til orde for en utvidelse av ordningen med enklere tollbehandling og sendte tidligere i år brev til finansminister og samferdselsminister. Her foreslo vi å heve verdigrensen og argumenterte for hvorfor vi mener dette er viktigere enn å øke fribeløpet. Nå ser det ut som vi får gjennomslag, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge.

Posten ønsker at det skal være så enkelt som mulig for norske forbrukere å fortolle pakker fra utlandet.

– Forenklet fortolling er veldig arbeids- og kostnadsbesparende i forhold til ordinær tollbehandling. Det betyr bedre service, lavere pris og raskere fremsending av utenlandske pakker til norske forbrukere, sier konsernsjefen.

Vellykket ordning
For over ti år siden tok Posten kontakt med Tollvesenet med forslag om en enklere tollprosedyre for privatsendinger. Det førte til at forenklet tollbehandling for sendinger mellom 200 og 1000 kroner ble innført i 2004. Antall pakker som tollbehandles forenklet er syvdoblet på disse årene.

– Det er gode nyheter at regjeringen nå følger vår anbefaling og utvider denne svært vellykkede ordningen. Forenklet tollbehandling er bra for alle parter: Forbrukere, norske nettbutikker, staten og oss som tjenesteleverandør, understreker Mejdell.

Billigere
Posten tilbyr i dag forenklet fortolling for 135 kroner, mens ordinær fortolling koster det dobbelte; 270 kroner. I fjor sparte norske netthandlere 84 millioner kroner på forenklet tollbehandling av varene. Når verdigrensen fra nyttår heves fra 1000 til 3000 kroner, vil de aller fleste fortollingspliktige pakker til norske forbrukere kunne fortolles forenklet.

– Vi har hatt et godt og langvarig samarbeid med tollmyndighetene om praktisering av regler og utforming av gode rutiner. Både Tollvesenet sine bestemmelser og vår autorisasjon til å fortolle forenklet må tilpasses hvis Stortinget vedtar Regjeringens forslag fra 2015. Vi ser frem til å fortsette den gode og løsningsorienterte dialogen vi har med Tollvesenet, avslutter Mejdell.