HARDFØR: El-lastebilen fra Scania har vist seg å være nesten like hardfør som Svalbardreinen. 30 minusgrader og mye vind har ikke vært noe problem for Posten og Bring i Longyearbyen. ALLE FOTO: Tore Hole Oksnes/Posten

Nyhet -

Har rullet rundt i ned mot 30 minus i ett år: – Finnes ingen unnskyldning lenger

Mange hevet kanskje et øyenbryn eller to da det ble klart at Posten hadde byttet ut hele kjøretøyparken med elbiler på Svalbard i fjor. Nå har den tyngste av bilene rundet ett år i tjeneste på øysamfunnet i Arktis.

– Det har gått veldig bra å kjøre med elektrisk lastebil her i Longyearbyen. I utgangspunktet er jo denne som skapt for vårt bruk på Svalbard. Totalt er det snakk om 4,5 mil med veinett om vinteren og 5,5 mil om sommeren, så rekkeviddeangst har aldri vært noe tema, sier en smilende daglig leder Olaf Ervik ved Bring Cargo Svalbard AS.

Han har ansvaret for Bring-terminalen på Svalbard og var de første i Postenkonsernet som tok i bruk en helelektrisk kjøretøyflåte En milepæl de passerte for ett år siden. Prikken over i-en ble den 19 tonn tunge elektriske Scania-lastebilen som da ble tatt i bruk som verdens nordligste el-lastebil i fast trafikk. I ettertid har også kommunene Asker og Bærum i tillegg til Hamar kunne tegne se på listen over regioner hvor det kun benyttes elektriske kjøretøy i den daglige utleveringen av pakker og brev.

– Vi hadde gode erfaringer med el-varebiler, men vi var så klart litt spent på hvordan det ville gå med et mye større kjøretøy. Det er jo noen ekstreme værforhold her som du ikke får så veldig mange andre steder rundt omkring i verden. Likevel så har el-lastebil fungert utmerket, selv om det har vært minus 30 grader og mye vind. Når vi får dette til på Svalbard så finnes det ingen unnskyldninger lenger andre steder heller, kommer det bastant fra Ervik.

UTE PÅ OPPDRAG: Seks dager i uka ruller lastebilen rundt i Longyearbyen med pakker og gods til og fra Bring-terminalen i byen.

Henter gods fra fly

Hver eneste dag kjører lastebilen fra Bring-terminalen på kaia i Longyearbyen til flyplassen. Der tar den imot gods og pakker enten fra postflyet to ganger i uka, eller et av ruteflyene som ankommer hver eneste dag.

– Denne terminalen er på mange måter matlageret for hele Longyearbyen og Svalbard. Så lastebilen har en viktig funksjon i vårt daglige logistikkarbeid og for at vi kan gjennomføre en samfunnskritisk og ikke minst livsnødvendig operasjon herfra. Da er det jo greit at den fungerer som den skal, fortsetter Ervik og ler.

FAKTA:

I dag består Posten og Brings helelektriske kjøretøypark på Svalbard av følgende kjøretøy:

• En Scania lastebil til henting av pakker og gods.
  • To stk. Volkswagen Crafter varebil til levering av pakker og gods.
  • En Toyota Proace til levering av post.

Lite problemer

I tillegg til flytransportene til og fra øya går fraktskipet MS Norbjørn som det eneste faste forsyningsskipet mellom fastlandet og Svalbard. Hver 10. dag ankommer skipet med forsyninger, men tidligere i vinter hadde det en annen spesiell last.

– El-lastebilen hadde et behov for å komme seg på service, men det er jo ikke like enkelt her som på fastlandet. Da fikk vi fraktet opp en lastebil som vikarierte her de neste ukene samtidig som vår el-bil ble fraktet til Tromsø på service. Da den sto klar så snudde vi bare logistikken og fikk «vår» Scania hjem igjen, forteller Ervik.

– Hvorfor måtte den til fastlandet for service?

– Det er kun én bilforhandler her på øya og de gjennomfører ikke service på elektriske kjøretøy. Så det er eneste mulighet, men det er jo logistikk vi jobber med, så dette løser vi relativt enkelt, svarer den daglige lederen.

LOGISTIKK: El-lastebilen foran fraktskipet MS Norbjørn på kaia utenfor Bring-terminalen i Longyearbyen.

Selvforsynt med strøm

I løpet av noen korte måneder skal et solcelleanlegg på terminalen i Longyearbyen bygges og stå klart. Monteringen er i ferd med å settes i gang og stillas er allerede satt opp rundt bygget. Når solcellepanelene er ferdig montert, vil terminalen og ikke minst den helelektriske kjøretøyparken være selvforsynt med grønn energi.

– I hvert fall de fire månedene i året vi har mye sol. Det gleder vi oss veldig til å få på plass, både med tanke på utgifter, men også med tanke på klimaregnskapet, fortsetter Ervik som legger til at utfasingen av diesel også har andre positive bieffekter.

– Både med tanke på støy i bybildet og ikke minst her på terminalen. I tillegg har vi jo heller ikke eksosutslipp når vi rygger inn bilen for å losse av. Arbeidsmiljøet blir jo da naturligvis mye bedre for oss som jobber her.

FORNØYD: Daglig leder i Bring Cargo Svalbard, Olaf Ervik.