Friskt mot i mørketida

Friskt mot i mørketida

POSTNUMMERREPORTASJEN: 9501 ALTA

Med piggsko og hodelykt går Posten- og Bringsjåførene i Alta mørketida i møte.

– Fikk du med deg nordlyset i går? Det var fantastisk! Til og med vi som er vant til det var litt sånn «wow», sier en Bring-sjåfør i forbifarten inne på Posten og Brings terminal i Alta.

Klokka er 6:00 i midten av november, og det syder av liv både på den grønne og den røde delen av terminalen. På utsiden råder frosten og mørke. Om få dager er det total mørketid og da vil ikke sola lenger titte over fjellene til Finnmarks største by. Men for altaværinger flest er det bare en del av hverdagen, og for noen gjør det til og med jobben mer behagelig.

Tilpasset vinteren
Bring-sjåførene som kjører ut fra terminalen i Alta er på veien til alle døgnets tider. Rutene strekker seg over hele Finnmark, både linjetrafikk og distribusjon. Vinteren byr på dårlig brøyting og strøing, hodelykt og piggsko er uunnværlig. Men – mørketiden hjelper også på kjøreforholdene.

– Jeg motiveres av snø, og trives på veiene når det er mørkt. Man får en slags ro, og jeg kan la fantasien løpe og synge litt. Noen synger i dusjen, jeg synger i bilen, humrer Espen Eriksen.

Han er en av ca. 30 Bring-sjåfører på terminalen, som de deler med Posten etter samlokalisering i 2013. Eriksen og kollegene frakter et bredt spekter av tempererte og utempererte varer – fra medisiner til møbler.

– Med biler som går 15 000 kilometer i måneden er det viktig å tilpasse utstyret til årstiden. Men vi har kjørt på kryss og tvers av Finnmark i lang tid, og har lært hva som er viktig å gjøre når vinteren setter inn, sier terminalsjef Kåre Nævdal.

Mange tilflyttere

I utkanten av byen holder hundeturoperatøren Northern Lights Husky til. De er sammen med nordlyset blant de store vinterattraksjonene. På tunet gjør den britiske hundepasseren Elaine klart et hundespann til tur, idet postbud Mai-Lis Taftø ruller inn med dagens post.

– Don’t worry, the dogs won’t chase her. That only happens in the UK, gliser Elaine til oss.

Taftø går ut for å hilse raskt på hundene. Hun er opprinnelig fra Fetsund, men mannen er fra Alta. Da han kjøpte et småbruk her på 70-tallet, ble hun med. Og hun er langt fra den eneste tilflytteren. I dag er det en jevn strøm av nye innbyggere i byen, som har 3-400 nye husstander årlig.

– Jeg begynte som postbud i 1989. Jeg synes Alta er kjempefint, ellers ville jeg ikke kjørt post her i 25 år, ler hun før hun må videre.

Godt sted å bo

Inne i sentrum igjen er postbud Rolf Wilhelmsen snart ferdig på sin rute. Den lille tidsluken med dagslys er i ferd med å lukkes, han tar frem matpakken og rusler inn i Nordlyskatedralen for en sen lunsj.

– Dette er en vakker katedral, sier Wilhelmsen og gir oss en rask omvisning inne i kapellet.

Katedralen er ikke mer enn et år gammel, og den moderne og utradisjonelle arkitekturen vitner om hvordan Alta som by følger tiden. Wilhelmsen, som har bodd her i alle år, tror byen bare vil fortsette å vokse, og spesielt av en grunn;

– Naturen. Alta og innbyggerne har fått en gave, og det er de gode naturressursene. De gjør at det alltid vil være godt å bo her, sier han.

Tekst og foto: Håvard Jørstad

9501 ALTA:

Har mørketid fra 25. november til 17. januar

Største by i Finnmark med omtrent 20 000 innbyggere

Kalles «Nordlysbyen»

De største attraksjonene er helleristninger, nordlys, hundekjøring og ishotell

Har to av Norges syv oppføringer på UNESCOs verdensarvliste

Posten- og Bringterminalen har pakke- og godsproduksjon, samt distribusjonsenheter for post.

Økende netthandel i byen har gitt større pakkevolumer