Fem som var ferdig med sin trainee-periode i sommer og som nå jobber i Posten. F.v.: Mujtaba Hussain, Camilla de Verdier, Hege Skogen, Christoffer Gerdin og Marius Tangen. FOTO: Håvard Jørstad / Posten

​Fem gode råd til deg som vil bli trainee

Nå jakter mange norske selskaper på unge, lovende talenter til neste års traineeprogram. Her er noen gode råd til deg som skal søke.

Gjennom traineeprogram ønsker bedrifter å gi nyutdannede med høyere utdanning en unik inngang til arbeidslivet. Hvordan traineeprogrammene er utformet varierer, men ofte får du veiledning, egen mentor og fast ansettelse når programmet er gjennomført.

Dorthe Underwood har jobbet med rekruttering av traineer i sju år. Hun er ansvarlig for Postens traineeprogram og velger fem kandidater blant flere hundre søkere.

– Det er et trangt nåløye, men sjansen for å komme videre øker betraktelig med gode forberedelser. I fjor fikk Posten 400 søkere, noe som var rekordhøyt. Traineeordningen er en populær og fin inngang til arbeidslivet, sier Underwood.

Her er hennes fem råd for deg som vurderer å bli trainee:

1. Start nå! Tidsfristene kommer som perler på en snor. Det er viktig at du kartlegger hvilke selskaper du vil søke hos, noterer søknadsfristene og legger en plan i kalenderen din.
  2. Nok tid! Sett av godt med tid i per prosessen; det kan ta overraskende lang tid å fylle ut spørsmål og legge inn søknadstekst.
  3. Selg deg! I søknadsbrevet er det viktig å få frem «gullet» og ditt USP (unique selling point) så tidlig som mulig i teksten.
  4. Spør en venn! Snakk med noen som kjenner deg godt for å avdekke om du er litt for beskjeden på egne vegne eller om du har glemt noe viktig.
  5. Skill deg ut! Det er mange med lik utdannelse som deg; det som skiller deg ut er kombinasjoner. Din utdannelse pluss arbeidserfaring, interesser, verv og personlige egenskaper.

Posten rekrutterer i år sitt 20. kull og har trolig Norges lengstlevende traineeprogram. I alt 109 traineer har jobbet i Posten og flere jobber nå som ledere i konsernet.

– Vår suksessformel er nok den store valgfriheten. Over to år velger traineene hvor de vil hospitere, hva de vil jobbe med og bygger selv sin karriereplan. Det er bra både for dem og for Posten. Flesteparten jobber her mange år etter at de er ferdige traineer – og noen har tatt mange steg i en lederkarriere helt inn i konsernledelsen, sier Underwood.

Sist, men ikke minst: Som trainee i Posten er du fast ansatt i fra dag 1.

LES OGSÅ: Bli trainee i Posten