​Driftsstatus i forbindelse med Korona-viruset - oppdatert 22. april

Denne driftsstatusen vil bli oppdatert  så lenge situasjonen rundt Korona-viruset gjør det nødvendig.

ONSDAG 22 APRIL

Netthandelen holder seg fortsatt på et veldig høyt nivå. Som en følge av dette leveres det uvanlig mye pakker over hele landet og enkelte forsinkelser kan oppstå.

Denne uken meldes det om 25 prosent økning i leveranser av store pakker, sammenlignet med samme uke i fjor. Det kjøres ekstra turer for å være ajour.

Bruken av Norgespakke har økt med 20 prosent sammenlignet med samme uke i fjor. Bruken har vært så stor at det enkelte steder er tomt for adresselapper og kunder oppfordres til å kjøpe Norgespakke på posten.no. Kunder er ellers flinke til å hente pakker på Post i Butikk og postkontor, i snitt ligger pakkene kun ett døgn før de blir hentet.

Det er en økning på rundt 150 prosent for pakker som sendes til postkassen. Bruken av tjenesten ligger nå på nivå med julesesongen og forsinkelser kan oppstå.

Over hele landet er det en kraftig økning i hjemlevering av pakker på døren. Vi gjør vårt ytterste for å være ajour, men noen kan dessverre oppleve forsinkelser på valgt leveringsdag.

-Arbeid på jernbanen i Sverige gir forsinkelse på leveranser til Finnmark.

Utenlandsvolumet på pakker inn og ut av Gardermoen er i ferd med å normalisere seg. Det må fortsatt tas høyde for forsinkelser på brev til og fra utlandet.

ONSDAG 15. APRIL

Denne påsken er det blitt handlet uvanlig mye på nett. Flere steder i landet leverer derfor Posten og Bring rekordmange pakker til postkasser og på døren til kundene. Store mengder pakker kombinert med dårlig vær flere steder i landet kan medføre forsinkelser i leveranser fram mot førstkommende helg.

I Oslo, Akershus og Østfold kan det oppstå forsinkelser på hjemkjøring av pakker til privatpersoner, som har en stor økning den siste tiden. Posten gjør sitt ytterste for at flest mulig leveranser skal gå som normalt og omdisponerer mannskaper der hvor behovet er størst.

Postgangen mellom Vestlandet og Østlandet vil flere steder bli forsinket på grunn av dårlig vær ved fjellovergangen, noe som skaper problemer for Bergensbanen. Også i Nord-Norge fører været til at post kan bli forsinket.

Posten jobber for at distribusjon av post og pakker skal være ajour før helgen.

Kunder som venter pakker med sporing oppfordres til å sjekke status for sendingen på posten.no, eller ved å benytte Postens sporingsapp. Den kan lastes ned til alle smarttelefoner.

Koronasituasjonen fører også til at det kommer mindre regelmessig post fra utlandet og inn til Norge

TIRSDAG 14. APRIL
Leveranser av brev, pakker og gods går stort sett som normalt over hele landet. Følgende forhold er verdt å merke seg:

• Store pakkevolumer er på vei ut til det norske folk. Enkelte forsinkelser og avvik vil forekomme grunnet høye volumer og lokale værforhold, spesielt i Nord-Norge
  • Sporing av pakker kan gjøres i Posten appen og på www.posten.no
  • Posten følger situasjonen fremover med tanke på gradvis åpning av samfunnet i Norge. Tilsvarende følger vi utviklingen i Europa, som i stor grad påvirker internasjonal transport og pakke- og godsvolumene inn til Norge.

MANDAG 6.APRIL
Utlevering av post, pakker og gods går stort sett som normalt over hele landet. Noe forsinkelse kan oppstå.

Utlevering av post vil skje som normalt til og med onsdag 8. april. Utlevering av post starter igjen som normalt tirsdag 14.april.

Driftstatus fra Posten og Bring vil fremover bli oppdatert bare dersom det skjer noe ekstraordinært.

FREDAG 3. APRIL

TORSDAG 2. APRIL
Det er ikke meldt om store driftsendringer siste døgn. Dagens tekst til nettsidene. Utlevering av post, pakker og gods går stort sett som normalt over hele landet.

E6 over Saltfjellet har vært stengt og noe forsinkelse må derfor påregnes enkelte steder i Nordland

ONSDAG 1. APRIL
Utlevering av post, pakker og gods går stort sett som normalt over hele landet.

Værforholdene i Troms og Finnmark har skapt utfordringer de siste dagene, men i løpet av dagen skal man stort sett være ajour.

TIRSDAG 31. MARS
Utlevering av post, pakker og gods går stort sett som normalt over hele landet.

I Troms og Finnmark har krevende værforhold gjort at en rekke veier og fjelloverganger er stengt og det vil derfor oppstå noe forsinkelser.

MANDAG 30.MARS
Det er ikke meldt om store driftsendringer det siste døgnet. Utlevering av post, pakker og gods går stort sett som normalt over hele landet.

FREDAG 27. MARS
Utlevering av post, pakker og gods går stort sett som normalt over hele landet. Noen forsinkelser kan oppstå.

TORSDAG 26. MARS

ONSDAG 25. MARS

MANDAG 23. MARS

Driften hos Posten og Bring går i hovedsak som normalt over hele landet. Kraftig økning i hjemlevering av varer kan enkelte steder medføre noe forsinkelse.

Dette er de største driftsendringene:

• Stor pågang på hjemlevering av varer. Forsinkelser kan oppstå.
  • Redusert innenlands flytrafikk kan medføre forsinkelser i ekspressendinger. Kansellerte rutefly vil bli erstattet delvis med omruting av Postens fraktfly eller biltransport.
  • En del postkontor og Post i Butikk har midlertidig endret åpningstiden i lys av koronasituasjonen. Kunder kan finne oppdatert oversikt over åpningstider på https://www.posten.no/kart For internasjonal post forsøker vi å finne alternative flygninger til destinasjoner der ordinære rutefly er kansellert. Til USA må det påregnes forsinkelser frem til ny rute vil være virksom 1. april.
  • For å redusere smitterisikoen for både kunder og ansatte blir det montert plexiglass-beskyttelse på disken ved alle landets postkontor og Post i Butikk.

FREDAG 20. MARS

Driften hos Posten og Bring går i hovedsak som normalt over hele landet.

Dette er de siste endringene:

• Stor økning i kunder som benytter postkassen til å sende pakker. Posten besluttet tidligere i uken at denne tjenesten inntil videre ikke vil koste noe ekstra, kun vanlig porto.
  • Kraftig økning av kunder som ønsker hjemlevering. Vi har aldri hatt mer hjemkjøring av varer enn hva vi har hatt denne uken. Pakker levert hjem til private mottakere eller til bedrifter (herunder institusjoner) vil som hovedregel leveres utenfor døren/på dørterskel.
  • Denne uken har det vært høye volum fra e-handel, spesielt innfor apotekvarer, hjemmeelektronikk, kosmetikk og matvarer
  • Nedgang i godsvolumer bl.a. til bedrifter og restauranter som stenger ned og slutter å bestille varer, og innen postreklame. I den internasjonale virksomheten er det også utfordringer
  • Logistikkterminalen i Trondheim er tilbake i normal drift
  • Post sendes som normalt til USA igjen
  • Transport av smittevernutstyr, medisiner og andre varer fra EU får igjen krysse grensene til Norge. EU-kommisjonen innførte eksportforbud, men dette er nå avklart ikke gjelder Norge og de andre EØS-landene.
  • Posten har besluttet at inntil videre skal ingen ansatte i den norske virksomheten permitteres. Posten har en viktig samfunnsrolle med å få frem post, varer og forsyninger til hele landet. Vi vil ha en høy beredskap for å kunne sikre leveranser også dersom sykefraværet blir høyere.
  • I enkelte deler av driften blir mannskap omdisponert for å sikre at det er nok ressurser der hvor det trengs mest

ONSDAG 18. MARS 2020

Levering av post, pakker og varer går i hovedsak som normalt. På nasjonalt nivå er det ingen vesentlige endringer fra i går.

Utvalgte driftshendelser siste døgn

• Fortsatt stor etterspørsel fra kunder som ønsker varer levert hjem på døra.
  • Skjerpede tiltak for hjemlevering: Levering av post skjer i postkassa og pakker hjem til private mottakere eller til bedrifter (herunder institusjoner) vil som hovedregel leveres utenfor døren/på dørterskel.
  • Strømbrudd på Posten og Brings logistikksenter Trondheim skaper en del forsinkelser for distribusjon av pakker og brev i Midt-Norge.