VINNERSMILET: Styreleder i Nordic Circles, Fredrik Barth (t.v.) ble overrasket med premien på 150.000 kroner av bærekraftdirektør Colin Campbell i Posten og Bring.

Dette er Norges smarteste grønne løsning 2022

Selskapet Nordic Circles fra Bergen er vinneren av «Norges smarteste grønne løsning» i 2022. Selskapet lager bærekraftige konstruksjonsmaterialer av metall fra kondemnerte skip og oljeplattformer.

Det er en helt utrolig følelse å ha vunnet denne kåringen. Etter å ha slitt i motbakke lenge, er dette en fantastisk og rørende annerkjennelse av at vi gjør noe riktig, forteller styreleder i Nordic Circles, Fredrik Barth.

Fire finalister var plukket ut i konkurransen som ble arrangert av Posten og Bring. Til slutt ble det klart at Nordic Circles var den sterkeste kandidaten.

– Klimaendringer gjør at vi alle må tenke nytt på hvordan vi løser våre behov sett opp mot hvordan vi påvirker våre omgivelser. Nordic Circles har en løsning som bidrar til å redusere klimagassutslipp betydelig og er et godt eksempel på løsninger vi må ha mer av framover. Gjenbruk og oppsirkulering på flere områder er helt nødvendig for å redusere uttak av nye naturressurser, sier bærekraftdirektør Colin Campbell i Posten og Bring.

Det revolusjonerende arbeidet til Nordic Circles kan bidra til å endre byggebransjen. De tilbyr nemlig klimavennlige konstruksjonsmaterialer laget av metallet fra kondemnerte skip og oljeplattformer. I stedet for å sende disse til utlandet for å bli kuttet opp i biter og smeltes om i en klimabelastende prosess, er selskapets metode å oppsirkulere metallet.

Nordic Circles produserer i dag både spunt, bjelker, pæler og søyler av dekommisjonerte skip og oljeplattformer, samt deres prisvinnende «SuperDock» – et urbant kaianlegg som også bidrar til å forbedre miljøet under vann.

I tillegg til Nordic Circles var Foamrox, Fjord Hybrid og Northern Playground finalister i konkurransen.

FAKTA:

• Norges smarteste grønne løsning er en konkurranse som blir gjennomført av Posten og Bring.
  • For å bli en finalist måtte selskapene vise til en løsning som faktisk utgjør en forskjell med reell effekt og positiv klimapåvirkning.
  • Vinneren stikker av med en pengepremie på 150.000 kroner.
  • Oppsirkulering er å bruke et materiale eller en gjenstand på nytt, men til et annet formål eller på en annen måte enn den opprinnelige. Oppsirkulering er en del viktig del av sirkulær økonomi.