Frimerkedirektør Halvor Fasting (til venstre) og Per Eikrem, som er  direktør for kommunikasjon, marked og stab i Oslo Børs, viser fram frimerket som gis ut for å markere børsens 200 år. Foto: Morten Isebakke Lyse
Frimerkedirektør Halvor Fasting (til venstre) og Per Eikrem, som er direktør for kommunikasjon, marked og stab i Oslo Børs, viser fram frimerket som gis ut for å markere børsens 200 år. Foto: Morten Isebakke Lyse

​Årets mest verdifulle frimerke tas opp til notering

11. april utgir Posten et eget frimerke i forbindelse med Børsens 200-årsjubileum. Verdien på frimerket er 50 kroner.

– Femti kroner er den høyeste verdien som utgis i år, og vi syntes det var riktig at Børsen som en tung og viktig aktør skulle brukes til frankering på litt tyngre brev, sier frimerkedirektør Halvor Fasting i Posten.

Med et opplag på 805.000 børsfrimerker blir «børsverdien» 40,25 millioner kroner første «noteringsdag» 11. april.

Jørn O. Jøntvedt har designet frimerket, og motivet er børsbygningen, med Merkur-statuen i forgrunnen. Den vertikale rosa stripen skal gjenspeile det rosa papiret som benyttes av finansaviser som Dagens Næringsliv og Financial Times, mens den grønne stripen symboliserer et verdipapir. Den grå bakgrunnen er i tillegg preget av et kart med Norge i sentrum, flankert av grafer og tall som skal symbolisere handler og svingninger i aksjemarkedet.

Postens første frimerke ble utgitt i 1855. Jubileumsfrimerket for Oslo Børs er nummer 2004 i rekken.

Frimerket er for brevsendinger med tykkelse 2-7 cm opp til 350 gram, og kommer i salg hos Posten torsdag 11. april.