Hydrofoilbåten Candela C-8 får Polestar 2-batteri og -ladeteknologi

GØTEBORG, SVERIGE – 17. januar 2022. Den nye Candela C-8 ‘powered by Polestar’ er det første produktet fra samarbeidet mellom Polestar (Nasdaq: PSNY) og Candela. De to svenske merkevarene innen elektrisk mobilitet inngikk en avtale i august 2022 om at Polestar skal levere batterier og ladeteknologi til Candela sine elektriske hydrofoilbåter.

Candela C-8 ‘powered by Polestar’ planlegges å få samme 69 kWh-batteripakke og hurtigladeteknologi som Polestar 2 Standard range Single motor. Candela forventer opp til 57 nautiske mil rekkevidde i marsjfart på 22 knop, på én lading, som tilsvarer rekkevidden til sammenlignbare motorbåter med innenbords forbrenningsmotor. Rekkevidden i høy hastighet er to til tre ganger lenger sammenlignet med konvensjonelle elbåter.

«Med Polestar-batterier blir Candela C-8 den første elektriske farkosten som kan kjøre til destinasjoner man tidligere har vært avhengig av båt med forbrenningsmotor for å nå. Og med det markerer Candela C-8 ‘powered by Polestar’ et stort gjennombrudd for elektrifisering til sjøs,» sier Gustav Hasselskog, CEO og grunnlegger av Candela.

Kombinasjonen av innovativ teknologi fra Candela og Polestar muliggjør de gode elektriske ytelsene til sjøs. Candela C-8 har en effektiv direktedrevet utenbordsmotor – kalt Candela C-POD – og ´flyr´ på datastyrte vinger som løfter skroget over vannoverflaten i høyere hastigheter. Denne teknologien reduserer energiforbruket med opp til 80 % sammenlignet med tradisjonelle motorbåter.

I tillegg til 69 kWh-batteripakken fra Polestar 2, leverer Polestar hurtigladeteknologien til Candela C-8. Polestar stiller også med ressurser innen forskning- og utvikling for å integrere denne teknologien med tilhørende programvare til maritimt bruk, slik at dette kan overføres fra land til sjø.

«Å dele ekspertise med Candela innen batteriteknologi og utvikling av fremkomstmidler bidrar til å nå felles mål om en fremtid der alle transportformer er bærekraftig», sier Thomas Ingenlath, CEO i Polestar.

Det er første gang Polestar leverer batterier og ladekomponenter til en tredjepart på denne måten. Samarbeidet viderefører Polestars innsats innen utvikling av bærekraftig elektrisk mobilitet også utenfor bilindustrien.

Slutt.

Notater til redaktører:

• Candela C-8 Polestar Power er tilgjengelig for bestilling på candela.com.
  • Fra i dag, vil bestilte Candela C-8 leveres med Polestar-batterier.
  • Candela C-8 stilles ut på Boot Düsseldorf i Tyskland fra 21. til 29. januar, og eCarexpo i Sverige fra 3. til 5. februar.
  • Candela C-8 kan testkjøres i Stockholm. Kontakt mikael-mahlberg@candela.com for å reservere en plass.

Om Candela

Candela Technology er et svensk teknologiselskap etablert for å akselerere skiftet til fossilfri ferdsel på vannet. Ved å bruke datastyrte hydrofoiler – undervannsvinger som løfter skroget over vannoverflaten, og dermed overvinner vannfriksjonen – bruker Candelas fartøy opp til 80 prosent mindre energi enn tradisjonelle motorbåter ved ferdsel i høye hastigheter.

I tillegg til lengre rekkevidde og bedre ytelse enn andre elektriske båter, har Candelas båter flere fordeler sammenlignet med konvensjonelle motorbåter. Med lite støy, null kjølvann og ingen utslipp, kombinerer Candelas farkost et lettere miljøavtrykk med bedre passasjerkomfort og en spennende kjøreopplevelse.

Candela ble grunnlagt i 2014 av ingeniør Gustav Hasselskog. Den første produksjonsmodellen Candela C-7 ble lansert i 2019. Med en rekkevidde på 50 nautiske mil i 20 knop, satte C-7 flere verdensrekorder for elektriske båter. Den begrensede produksjonen på 32 enheter ble avsluttet i 2021.

I 2022 lanserte Candela den større etterfølgeren Candela C-8. som er designet med tanke på høyt produksjonsvolum for å gjøre elektriske båter hverdags. C-8 har plass til åtte passasjerer, er utstyrt med det samme batteriet som i Polestar 2 Standard range Single motor, og har en forventet rekkevidde på 57 nautiske mil ved 22 knop, samt en toppfart på 30 knop. Drevet av Candela C-POD, en elektrisk direktedrevet utenbordsmotor utviklet internt av de 50 ingeniørene i Candela, er båten 400 prosent mer effektiv enn andre motorbåter på markedet. Med mer enn 150 solgte båten til nå, er C-8 for tiden den bestselgende elbåten i premiumsegmentet.

I 2023 lanserer Candela taxibåten Candela P-8 Voyager og den elektriske fergen P-12, som vil bringe selskapets revolusjonerende elektriske hydrofoilteknologi til kommersielle fartøyer.

• elbåt

Polestar er en uavhengig svensk premium elektrisk bilprodusent grunnlagt av Volvo Cars og Geely Holding i 2017. Polestar har synergier med Volvo Cars og drar dermed nytte av betydelige stordriftsfordeler.

Selskapet har hovedkontor i Gøteborg, Sverige, og er til stede og på veien i markeder i Europa, Nord Amerika, Kina og Asia-Stillehavsregionen. Selskapet planlegger 30 globale markeder innen 2023. Polestars biler produseres foreløpig på to lokasjoner i Kina og har planer om produksjon i USA.

I Norge er Polestars hovedkontor lokalisert i Oslo og selskapet har foreløpig fire Polestar Space i Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim, samt visning, prøvekjøring og utlevering i Porsgrunn og Tromsø.Polestar har så langt produsert to elektriske biler. Polestar 1 ble bygget mellom 2019 og 2021, og er en lavvolum elektrisk ytelseshybrid GT med et karbonfiber ytre, 609 hk, 1000 Nm og en elektrisk rekkevidde på 124 km (WLTP) – den lengste av alle hybridbiler i verden.

Den elektriske fastback-en Polestar 2 er selskapets første helelektriske premium bil som produseres i et høyt volum. Polestar 2s modellserie inkluderer tre varianter med lang- og standard batterirekkevidde på opp til 78 kWh, og og enkelt- og dobbel motordrivlinjer med så mye som 300 kW / 408 hk og 660 Nm.

I løpet av de neste tre årene planlegger Polestar å lansere en ny elbil per år, fra og med Polestar 3 i 2022 – selskapets første SUV med elektrisk ytelse. Polestar 4 forventes å følge i 2023, en mindre elektrisk ytelse SUV coupe.

I 2024 planlegges Polestar 5, en elektrisk ytelse 4-dørs GT. Denne lanseres som produksjonsutviklingen til Polestar Precept - konseptbilen Polestar la frem i 2020, som viser merkevarens visjon når det gjelder design, teknologi og bærekraft. Ettersom selskapet jobber med å redusere klimapåvirkningen med hver nye modell, har Polestar som mål å produsere en helt klimanøytral bil innen 2030.