Slik overlever hagen ferien

Slik overlever hagen ferien

Sommeren er her, og mange av oss gleder seg til en etterlengtet pustepause, borte fra den sedvanlige hverdagen, hjem og hus. Ferien kan imidlertid by på utfordringer for hageeiere, når det kommer til å holde hagen frodig – og i live. Plantasjen gir deg de beste tipsene for å holde hagen vakker, sunn og praktfull når du er borte.

Med enkle tiltak kan man nemlig hjelpe hagen med å overleve og trives gjennom ferieperioden, og på den måten kan man nyte sommeren og ferien uten å bekymre seg for plantene hjemme, uansett hvor man befinner seg.

– Sommeren skal være en tid for avslapning og glede, ikke bekymring for hagen. Med noen enkle tiltak kan du sikre at hagen din holder seg vakker og frodig, slik at du kan komme hjem til en blomstrende oase, sier Johnny Kvernes, gartner hos Plantasjen.

Planter og systemer som tåler været

Ingen ønsker å komme hjem til en uttørket eller overgrodd hage som krever mange timers arbeid for å nå sin opprinnelige prakt. Ved å velge tørketolerante planter og bruke automatiske vanningssystemer, kan du sikre at hagen holder seg vakker og frodig, selv når du er borte.

– Tørketolerante planter er ideelle for perioder hvor du ikke har mulighet til å vanne regelmessig. Disse plantene har tilpasset seg miljøer med lite vann og kan klare seg lenge uten vanning. Velg mellom de mest robuste alternativene som lavendel, salvie, timian og rosmarin. Disse plantene er ikke bare vakre og lettstelte, men også nyttige i matlaging, sier Johnny Kvernes, gartner hos Plantasjen.

For de som ønsker å sikre at hagen får nok vann mens de er borte, kan et automatisk vanningssystem være en god investering. Det finnes mange løsninger på markedet som kan tilpasses etter størrelsen på hagen og plantenes behov. Et dryppvanningssystem er spesielt effektivt, da det gir en jevn tilførsel av vann direkte til plantenes røtter, hvor det trengs mest.

Hold jorden fuktig og kjølig av seg selv

Riktig jord og dekking er avgjørende for å hjelpe plantene med å beholde fuktigheten. Ved å bruke jord som inneholder leire, vil plantene ha bedre mulighet til å holde på vannet over lengre tid. Dekking med organisk materiale som bark eller strå rundt plantene kan også bidra til å redusere fordampning og holde jorda kjølig.

Tre tips til deg som skal klargjøre hagen før ferien

• Velg tørketolerante planter: Planter som lavendel, salvie og rosmarin klarer seg godt uten hyppig vanning.
  • Bruk jord og dekking som holder på fuktigheten: Leirholdig jord og dekking med bark eller strå reduserer fordampning og holder jorden kjølig.
  • Installer et automatisk vanningssystem: Enkelt å sette opp og sørger for at plantene får jevn tilførsel av vann selv når du er borte.