TORVFRI: Plantasjen var tidlig ute med å tilby torvfri jord. Nå utvikler de flere torvfrie jordprodukter. Foto: Plantasjen

Plantasjen utvikler flere torvfrie jordprodukter

Jord er grunnlaget for en variert matproduksjon, og kunnskapen om jord har økt i takt med nordmenns interesse for hagearbeid og hjemmedyrking. Allerede i 2018 lanserte Plantasjen torvfri jord. Nå utvikler Plantasjen flere torvfrie og torvreduserte produkter i samarbeid med flere produsenter.

I over 20 år har bruk av torv blitt diskutert og forsket på. Flere miljøorganisasjoner peker på at utvinning av torv fra myr fører til utslipp av klimagasser som karbondioksid og lystgass, i tillegg til tap av naturmangfold. I Plantasjen har torvfri jord vært tilgjengelig i fire år, og nå er flere produkter underveis. Kategoriansvarlig Svein Vadøy i Plantasjen skulle ønske at tempoet i utviklingsprosessen var raskere.

– Vi har stor forståelse for at forskning tar tid. Derfor jobber vi nå aktivt med flere leverandører for å utvide vårt sortiment av torvfrie og torvreduserte jordprodukter, sier Vadøy.

Bra jord med mindre torv
Utfordringen er å finne frem til gode erstatninger til torv. Alternative ingredienser har ikke hatt like gode egenskaper som torv har, og noen har vært minst like miljøskadelige. Nå er dette i ferd med å endre seg.

– Plantasjens torvfri plantejord er basert på sirkulære, organiske råvarer. I stedet for torv er jorden bygget opp av en nøye sammensetning av hage- og trefiberkompost, barkmull, benmel og organisk gjødsel for å skape en mest mulig gunstig blanding for hagens vanligste vekster, forteller Vadøy.

Torv har flere gode egenskaper som blant annet gjør jorden luftig og porøs med en god evne til å holde på fuktighet. Utfordringen har vært å finne egnede alternativer.

– Vi jobber tett med våre produsenter for å komme frem til gode løsninger som kan erstatte torv. En fin start er å redusere mengden torv i våre jordprodukter, samtidig som vi leter etter gode erstatninger, sier Vadøy.

Torvfri jord kan brukes som vanlig jord, både til hagebed, grønnsaksdyrking og i potter.

Lovverk i endring
Kategorisjefen kan fortelle at ambisjonen er å være først på markedet med et torvfritt sortiment.

– Vi vet at kundene våre ønsker torvfrie alternativer. Samtidig er lovverket for bruk av torv i endring, og vi forventer at EU i løpet av få år vil vedta direktiver som forbyr bruk av torv i fremtiden, sier han.

Plantasjen er avhengige av at deres jordprodusenter i Sverige og Norge har tilstrekkelig tilgang på råvarer og at kvalitetssikringen av innhold er tilpasset behovene til ulike planter, busker og trær.

– I dag samarbeider vi tett med flere leverandører som alle jobber aktivt med å utvikle nye torvfrie alternativer. Vi har store ambisjoner for vår torvfrie plantejord. Dette er noe våre kunder har ventet på og vi er glade for at dette blir tilgjengelig nå, sier Vadøy.

Tett utviklingssamarbeid
Utviklingen av de nye jordoppskriftene gjøres av Plantasjen i tett samarbeid med produsentene.

– Å utvikle jord er et eget fag, så vi har jevnlig og tett dialog med våre leverandører. Her gir vi innspill på utvalgte kriterier som blant annet at vi vil ha lokale råvarer, minimal lukt og lav risiko for rester av amino- og klopyralid. Våre jordprodusenter har lang erfaring og god ekspertise i utvikling av jord som skal ivareta ulike planters behov. I tillegg har vi sammen med våre produsenter et tett samarbeid med forskningsmiljøer ved universiteter og uavhengige institutter, som blant andre Norsk institutt for bioøkonomi (Nibio), forteller Vadøy.