Martell Cognac lanserer ny limited edition

Martell Cognac lanserer ny limited edition

MARTELL COGNAC LANSERER NY LIMITED EDITION

Det eldste av de store cognachusene, Martell, jubilerer med 300 årsjubileum og lanserer Martell Premier Voyage, omkranset av et spektakulært kunstarbeid laget eksklusivt av den franske kunstneren Bernar Venet.

Martell Cognac lanserer en ny cognacblanding i anledning merkets 300 årsjubileum i 2015.

Som en del av feiringen av cognachusets jubileum, har kjellermester Benoît Fil dykket dypt i Martells historie for å skape Martell Premier Voyage;en unik blanding som inneholder 18 eaux‑de‑vie fra Martells kjellere.

Ved å benytte seg av Jean Martells originale dokumenter, har kjellermester Benoît Fil satt sammen en oversikt over Jean Martells hovedleverandører fra perioden 1735-1742. Han begynte så en ferd i Jean Martells fotspor fra 300 år tilbake.

Slik som generasjonene før han gjorde, besøkte Fil vingårdene og samlet inn forskjellig eaux-de-vie’er. Han ble kjent med familiene bak vinene, de samme familiene som produserte vin for Jean Martell for 300 år siden. Etter å ha gjenskapt den rette blandingen og deretter lagret den på fat, laget av et 300 år gammelt eiketre, ble Martell Premier Voyage født. En eksepsjonell og enestående ny blanding og den perfekte hylles til Jean Martell.

Benoît Fil, Martells kjellermester og skaper av Martell Premier Voyage kommenterer: “Ønsket var å skape en blanding som reflekterte reisen og historien til Jean Martell. I arkivene hadde vi tilgang til de nøyaktige geografiske stedene han besøkte og slik var vi i stand til å besøke etterkommerne av disse vingårdene som i dag lager eaux-de-vie av den beste kvaliteten. Martell Premier Voyage tar det beste fra historien til Cognac, samt Jean Martells visjon og resultatet kan vi nyte her i dag. Denne nye blanding gjenspeiler virkelig tre århundrer med Martell og gjør cognac til en kunstform.

I duften presenteres det i utgangspunktet svært generøse noter av kandisert appelsinskall, solbær, honning og pepperkaker. Roterer man på glasset oppnår man dens fulle eleganse og avslører subtile noter av gamle valnøtter kombinert med generøse noter av tørket frukt, aprikoser og rosiner. I ganen føles den fyldig og delikat med sjenerøse aromaer av fortsatt merkbar kandisert frukt. Martell Premier Voyage utvikler deretter et snev av solbær og gir et perfekt supplement til et svært rikt og elegant aromatisk utvalg og underbygger en lang avslutning hvor noter av krydder og bivoks kommer frem.

Martell anerkjenner en Martell connoisseurs kresne smak og derfor ble den verdenskjente franske konseptuelle kunstneren Bernar Venet invitert til å bruke sin karakteristiske, minimalistiske stil til å lage et fantastisk kunstverk for å huse den storslagne cognacen. Venets tidløse design gir ly for en enkel og elegant dråpeformede krystallkaraffel som omfatter metallbuer inndelt i tre grupper som symboliserer 300 årsjubileet.

Den slående kontrasten mellom den harmoniske flaskefasongen, den mektige energien og et utseende som gjenspeiler alderen kommer fra COR-TEN® stålbuer som demonstrerer forbindelsen mellom tradisjon og moderne visjonær ånd. Cognacen kan kun skjenkes fra skulpturen med en «Fusil»; en spesiell pipette som brukes av kjellermestere for å trekke ut og smake eaux-de-vie fra fat.

Bernar Venet, skaperen av Martell Premier Voyages karaffel sier etter samarbeidet: “Det var en glede å jobbe med et cognachus med en slik historie, lidenskap og visjon. Jeg er stolt over å være forbundet med en merkevare med en så sterk historie som Martell. Jeg ble inspirert av året 1715, som er det året da Louis XIV døde og da dette store cognachuset ble født. Jeg har tidligere laget en skulptur rundt en statue av Louis XIV og jeg ville ha en følelse av kontinuitet med arbeidet mitt. Buene i arbeidet representerer denne kontinuiteten og en følelse av tid. De tre bueklyngene representerer de tre århundrene som vi feirer. Det er så mange paralleller mellom Versailles, fødestedet til Art De Vivre, og Martell og med det jeg gjør. "

Brand Manager i Norge, Richard Düring, sier. «Det er en stor glede å si at vi får et så unikt produkt til Norge og det sier mye om hvor mye Martell verdsetter norske connoisseurer. Jeg er sikker på personen som sikrer seg Premier Voyage vil sette pris på denne jubileumscognacen i lang tid fremover».

Det er kun 300 flasker tilgjengelig i hele verden av denne eksepsjonelt begrensede blandingen. Hver er individuelt signert, nummeret og produsert for å gjenskape fortreffeligheten og kreativiteten som House of Martell står for. Martell Premier Voyage er priset til €10,000 EUR og det er reservert 1 flaske for det norske markedet*.

- SLUTT -

Noter

MARTELL COGNAC

Martells arv dateres tilbake til det 18. århundre, da Jean Martell, opprinnelig fra Jersey, grunnla selskapet i 1715, noe som gjør Martell det eldste av de store cognachusene. Siden 1715 har Martell produsert, eksportert og markedsført cognacene med en kvalitet som er anerkjent over hele verden. Kjennetegnet til House of Martell kan oppsummeres i tre viktige ord; eleganse, kompleksitet og balanse. Martell Cognac ble grunnlagt da den franske Art de Vivre bevegelsen var på sitt høyeste; en periode hvor gastronomi, smak og håndverk ble feiret og nytt med stil. Slik ble disse tre pilarene en del av House of Martell og er de tre kjerneområder som fortsatt gjelder for Martells visjon i dag.

BERNAR VENET

Bernar Venet (www.BernarVenet.com) er en fransk konseptuell kunstner som har utstilt sin kunst siden 1965. Hans skulpturer har vært på gjennomreise verden over og han er fortsatt en av Frankrikes mest profilerte kunstnere.

For mer informasjon, besøk premiervoyage.martell.com

YouTube: youtube.com/martell

Instagram: instagram.com/martellcognac

Offisiell hashtags: #Martell300 #MartellPremierVoyage