J.P. Wiser's Canadian Whisky column still

J.P. Wiser's 10 Year Old Triple Barrel - Et røverkjøp på god, gammel canadisk whisky!

I disse dager lanseres J.P. Wiser’s 10YO Triple Barrel på Vinmonopolet. Nyheten er rimelig priset, og når flasken er tom kan du pante den i butikken.

J.P. Wiser’s ble etablert i 1857, og er det eldste kanadiske whiskymerket som fortsatt eksisterer. Grunnleggeren, J.P. Wiser, startet med å destillere og lagre whisky i Prescott, Ontario, allerede før Canada var Canada.

Helt fra begynnelsen lagret han sine whiskyer lengre enn konkurrentene, noe som resulterte i myke, runde whiskyer som raskt vokste i popularitet. På begynnelsen av 1900-tallet var J.P. Wiser’s den tredje største destillatøren i Canada, og siden selges whiskymerket over hele verden.

Rug og mais

Nå kan vi nordmenn stifte nærmere bekjentskap med det kanadiske whiskymerket, og en helt spesiell blend.

J.P. Wiser’s 10YO Triple Barrel er en god blanding av ti år gamle kanadiske rug- og maiswhiskyer som er lagret i tre ulike fattyper: Ny, hvit amerikansk eik, tidligere bourbonfat og kanadiske rugwhisky-fat.

Fatene og lagringstiden gjør at J.P. Wiser’s 10 Year Old Triple Barrel er en myk og velbalansert whisky. Her opplever vi kremete sødme samt elegante noter av karamell, appelsin og varmende rug.

Rimelig kvalitetswhisky

Det er Pernod Ricard som lanserer J.P. Wiser’s 10 Year Old Triple Barrel i Norge, og dette er den første blendede canadiske whiskyen selskapet tilbyr i Norge. Og det som kanskje overrasker mest, er at den 10 år gamle whiskyen – som er tappet på 0,35 liters PET-flasker – bare koster beskjedne 199,90 på Vinmonopolet.

Riktignok finnes det allerede en del rimelige whiskyer i dette prisleiet, men ingen av dem kan vise til mange års lagring og attpåtil på tre ulike typer fat.

Med J.P. Wiser’s 10YO Triple Barrel tilbyr vi virkelig en kvalitetswhisky til en rimelig penge, sier markedssjef Khaled Kortas i Pernod Ricard Norway.

Norsk pantemerke

Men ikke nok med at dette er den første blendede canadiske whiskyen som Pernod Ricard lanserer i Norge. Det er også første gang at selskapet introduserer whisky på PET-flaske, såkalt klimasmart emballasje, her til lands.

J.P. Wiser’s 10YO Triple Barrel sendes nemlig i bulk fra Canada til Pernod Ricards produksjonsanlegg i Turku i Finland, der den tappes på 0,35 liters plastflasker.

Flaskene er også registrert hos Infinitum, og påført norsk pantemerke. Dermed kan plastflasken pantes sammen med annet tomgods i dagligvarebutikken.

Målet med lanseringen er å tilby en god, fatlagret canadisk whisky til en rimelig pris og som er tappet på miljøvennlig emballasje. Det lille og lette flasken egner seg like godt hjemme som på hytta eller rett og slett på tur, mener Kortas.

SMAKSNOTER - J.P. Wiser’s 10YO Triple Barrel

LUKT: Honningkake, nybakt brød og melon med et hint av tørket eik.

SMAK: Smørmais, toffee, muskat og femkrydder med hint av sitron.

AVSLUTNING: Lang og sødmefull, med innslag av mais og karamell.

FARGE: Gyllen ravfarget.

For ytterligere informasjon, kontakt Khaled Kortas på khaled.kortas@pernod-ricard.comeller telefon 48186791.