Perrier-Jouët Blanc de Blancs food pairing with oysters

Chardonnay-dronningen av Champagne for første gang i Norge!

Snakk om premiere: Nå er endelig chardonnay-cuvéen Perrier-Jouët Blanc de Blancs tilgjengelig i Norge. Samtidig relanseres favoritten Perrier-Jouët Grand Brut og Grand Brut Magnum på Vinmonopolet.

– Perrier-Jouët har et meget solid omdømme blant norske champagne-entusiaster og i serveringsbransjen – ikke minst takket være den prestisjefulle Belle Epoque-serien. Vi i Pernod Ricard er derfor svært glade for å kunne tilby norske forbrukere og serveringssteder et mer komplett sortiment av utsøkte champagner fra Perrier-Jouët – Grand Brut, Blanc de Blancs, Belle Epoque Brut og Belle Epoque Blanc de Blancs. Vi er overbevist om at de vil møte og sågar overgå forventningene, sier markedssjef Khaled Kortas i Pernod Ricard Norway.

Som skapt for chardonnay

Maison Perrier-Jouët framstiller om lag tre millioner flasker årlig. Champagnehuset er spesielt kjent for prestisjevariantene Belle Epoque, med flasker som prydes av anemoner i Art-Nouveau-stil.

Siden grunnleggelsen i 1811 har Perrier-Jouët vært kjent for den høye kvaliteten på sine chardonnay-druer. Det var også disse som var opphavet til deres Brut-champagner: Druene hadde en så høy kvalitet at de ikke krevde mye tilsatt sukker.

Det sier sitt at druene oppnår hele 99,2 av maksimalt 100 prosent på kvalitetsskalaen til Echelle des Crus.

– Jordsmonnet, og de eksepsjonelle solforholdene, gjør området Côte des Blancs som skapt for å dyrke de fineste chardonnay-druer, forklarer Kortas.

Tre års lagring

Og da Perrier-Jouët Blanc de Blancs ble lansert i 2017, kom champagnehusets ekspertise på chardonnay-druen til sin fulle rett. Champagnen, som nå endelig tilbys i Norge, er nemlig en cuvée laget av en eneste druesort, chardonnay.

Perrier-Jouët Blanc de Blancs er laget på nøye utvalgte druer fra noen av regionens fineste cru-områder, inkludert de velkjente landsbyene Cramant, Avize og Chouilly i Côte des Blancs. I tillegg har man hentet druer av meget høy kvalitet fra Trépail og Villers-Marmery i nordlige Montagne de Reims.

Druene er blendet med en liten andel eldre chardonnay-viner for å sikre en absolutt konsistent stil og kvalitet. Etter tre års lagring på bunnfall i kjellerne til Perrier-Jouët, er den friske og vitale cuvéen klar til å nytes.

I nesen finner vi sprø, gule hagefrukter, pære, hvite blomster og subtile hint av smørtoast. Smaken er middels til svært fyldig med en fin fruktighet som varer lenge og som etterfølges av en myk og lang avslutning.

Champagne-opplevelse av de sjeldne

Perrier-Jouët Grand Brut var tilgjengelig i Norge fram til 2021. En kombinasjon av utfordringer i produksjons- og verdikjeden på grunn av pandemien, og relativt svake avlinger som følge av dårlig vær, satte en midlertidig stopper for tilgangen til Perrier-Jouëts produkter i flere land, deriblant Norge.

– Etter tre års fravær, er vi svært fornøyde med å kunne tilby bestselgeren igjen – både i vanlig størrelse og på magnumflaske, sier Kortas.

Den umiskjennelige nesen til Perrier-Jouët Grand Brut er full av florale aromaer, og rundes av med frisk frukt samt hint av bakst, smør og vanilje. I smak er den frisk og lett, som munner ut i en rik og generøs avslutning.

– Vi tror Grand Brut og Blanc de Blancs vil appellere til både kjennere og de som ikke har smakt Maison Perrier-Jouët tidligere. Vi lover i alle fall en champagne-opplevelse av de sjeldne, sier Kortas.

Fakta:

• Maison Perrier-Jouët ble grunnlagt i 1811 av Pierre-Nicolas-Marie Perrier som giftet seg med Adele Jouët.
  • De var anerkjente og respekterte botanikere, og i tillegg kunstelskere.
  • Selv om champagnehuset er mest kjent for sine vinmarker med chardonnay, har de også marker med utsøkte pinot-varianter som Pinot Meunier og Pinot Noir.
  • Maison Perrier-Jouët ble velkjent for sine Brut-champagner, fordi de benyttet druer av meget høy kvalitet som ikke forlangte mye tilsatt sukker. Denne filosofien eksisterer fortsatt.
  • Den dag i dag er Perrier-Jouët et av de mest kjente og respekterte champagnehusene i verden.

Vil du vite mer om Maison Perrier-Jouët eller champagne generelt?

Kontakt gjerne markedssjef Khaled Kortas i Pernod Ricard Norway på telefon 48 18 67 91 eller epost khaled.kortas@pernod-ricard.com.