Oslo Pensjonsforsikring med gode klimaresultater i 2021

Oslo Pensjonsforsikring med gode klimaresultater i 2021

Konsernet har redusert utslipp, kuttet energiforbruket og økt forsikringsverdier for sine kunder.

– Vår jobb er å gjøre ansvarlige og lønnsomme investeringer på vegne av kundene våre, med mål om å gi dem stabile og lave pensjons- og forsikringskostnader. I det ligger det en kontinuerlig risikovurdering, som klimarisiko er en del av. Vi vurderer klimarisiko i alle investeringsbeslutninger vi tar, innleder administrerende direktør i Oslo Pensjonsforsikring (OPF), Åmund T. Lunde.

OPF rapporterer på klimarisiko etter et rammeverk utarbeidet av den internasjonale arbeidsgruppen (TCFD). Rammeverket skal sikre at selskaper rapporterer om klimarisiko på en god og helhetlig måte. OPF var den første norske finansinstitusjonen som rapporterte etter denne standarden, i 2018.

Klimarapporten for 2021 viser at OPF reduserte utslippsintensiteten i konsernets interne aksjeportefølje med 58 prosent fra deres referansepunkt (2014 til 2016). Det er om lag 35 prosent lavere enn den globale aksjeindeksen, som er en vanlig referanseindeks for forvaltere å måle sine resultater opp mot (MSCI World ESG Index).

– Målet vårt er å redusere utslippsintensiteten med 90 prosent innen 2030. Det forutsetter flere politiske tiltak, økonomisk vekst og ny teknologi som muliggjør raskere overgang til et lavutslippssamfunn, sier Lunde.

Åpnet dørene til et av Norges største byggeprosjekter

I 2021 åpnet konsernet dørene til næringsbygget Økern Portal, som med sine 80.000 kvadratmeter er et av Norges største private byggeprosjekter.

– Vår visjon for prosjektet har vært «Et bærekraftig felleskap mellom næring og nærmiljø», og vi har jobbet systematisk med en rekke bærekraft-tiltak. Bygget er BREEAM-NOR Excellent-sertifisert og har oppnådd en sorteringsgrad for avfall på 100 prosent, sier miljø- og eiendomsansvarlig i OPF, Martine Pettersen.

Taket på bygget er omtrent 7000 kvadratmeter og inneholder blant annet løpebane, tuftepark og bikuber. I tillegg er det satt av 5000 kvadratmeter til dyrking av frukt, urter og grønnsaker.

– OPF har hatt høye ambisjoner om å utnytte taket på en mest mulig bærekraftig måte. Spisestedene i bygget benytter seg av råvarene fra takhagen, og vi har et eget samdyrkelag der lokalbefolkningen inviteres til å lære om urbant landbruk i høyden. Tilbudet er populært, og har samtidig en viktig funksjon knyttet til å fordrøye regnvann, noe som minimerer risikoen for flom, forteller Pettersen.

Hun nevner også byggematerialer av 70 prosent resirkulert aluminium, tepper laget av resirkulert fiskegarn, energibrønner og faselagringstanker for energieffektiv oppvarming og kjøling som flere eksempler på miljøtiltak på bygget.

Tre bygg ble tildelt BREEAM In-Use-sertifisering

OPF eier en eiendomsportefølje på til sammen 670 000 kvadratmeter. Inkludert eiendomsfond utgjør verdien rundt 24 milliarder kroner. Dette gjør konsernet til en av de største eiendomsforvalterne i Norge.

Ifølge konsernets klimarapport kuttet de energiforbruket i eiendomsporteføljen med 12 prosent i 2021. Kuttet gjelder porteføljen som driftes av Eiendomshuset Malling & Co, som utgjør omtrent to tredjedeler av OPFs totale portefølje.

– Dette er først og fremst drevet av lavere aktivitet på grunn av pandemien, men vi gjør flere klimatiltak på byggene vi eier. I 2021 ble blant annet tre bygg BREEAM In-Use-sertifisert, avslutter Lunde.

Last ned hele klimarapporten for mer informasjon.