Bjørn Næss, adm.dir. i Oslo Handelsstands Forening.

Kommentarer til nye koronatiltak - Krise for serveringsbransjen!

Kommentar knyttet til kveldens pressekonferanse fra Oslo Handelsstands Forening. Bjørn Næss, adm.dir. kan gjerne siteres på følgende.

Krise for serveringsbransjen!

- En nasjonal skjenkestopp nå betyr i praksis nedstengning. Dette er svært kritisk for serveringsbransjen som allerede ligger nede etter lange perioder med nedstengning både i 2020 og 2021.

- Flere i bransjen har fortsatt ubetalte regninger knyttet til tidligere nedstengninger og mange har også mistet nøkkelpersoner i sine restauranter. Situasjonen som rammer oss nå, må utløse økonomisk hjelp fra myndighetene umiddelbart. Våre medlemmer har fortsatt alle utgiftene, men står uten inntekter. Skal vi beholde arbeidsplassene i serveringsbransjen og sikre byliv, må myndighetene på banen NÅ!

Handelen - heller strengt enn stengt

- Våre medlemmer innen handel; butikker og kjøpesentre har lang erfaring med smitteverntiltak og er igjen klare for å øke beredskapen slik at de kan fortsette å holde åpent. Ukene frem mot jul er årets viktigste handleuker og vi vil heller ha det strengt enn stengt!

- Pandemien har bidratt til stor kreativitet og nye digitale løsninger. Vi er derfor trygge på at kundene vil få tak i de varene de skal ha og at det blir gaver under juletrærne også i år!

Kulturen og utelivet hardt rammet

- Vi uttrykker sympati med kulturinstitusjonene og serveringsbransjen. Dette er viktige aktører som sammen med handelen bidrar til et viktig og mangfoldig tilbud til byens gjester og kunder.