Daniel Torkildsen Lea er ny administrerende direktør i Oslo Handelsstands Forening

Han får en viktig rolle i å løfte foreningens politiske gjennomslag og synlighet.

Lea er i dag partner i kommunikasjonsbyrået Zynk, hvor han arbeider med myndighetskontakt og kommunikasjon for noen av landets største virksomheter og organisasjoner. Før dette var han kommunikasjonssjef i Høyre. Lea tiltrer stillingen senest 1. oktober. Han vil jobbe tett med avtroppende administrerende direktør Bjørn Næss, som vil gå av med pensjon i slutten av 2025.

- Med sin erfaring fra politikk, kommunikasjon og ledelse var Daniel akkurat den profilen vi så etter. At han i tillegg kjenner næringen godt er en fordel. Han er den rette til å lede Oslo Handelsstand fremover og øke gjennomslaget og synligheten til organisasjonen, sier Helene Skjenneberg, styreleder i Oslo Handelsstands Forening.

Lea er stolt over å få lede Oslos største næringsforening, med røtter tilbake til 1841.

- Jeg er veldig begeistret over å få ansvaret for å lede Oslo Handelsstands Forening. Det er en næring jeg har et oppriktig engasjement for, og som jeg er stolt over å få representere, sier Lea.

Han trekker frem viktigheten handel-, service, og serveringsvirksomheter har for Oslo som by.

- Kvaliteten og mangfoldet på Oslos handel- og serveringsscene er fantastisk. Bransjen skaper byliv og bidrar til at Oslo er attraktiv for folk og turister. Derfor er det viktig å legge til rette for næringen. Min jobb vil samtidig være å sikre at vi er den viktigste møteplassen for bransjen, som det er en selvfølge å være medlem av, sier Lea.

Oslo Handelsstands Forening representerer en næring med 8500 bedrifter, og har som formål å bidra til gode rammebetingelser og møteplasser for medlemmene. Lea ser frem til å representere næringen.

- Det blir veldig spennende å gå fra å trekke i tråder på vegne av andre, til å være den som selv representerer en veldig viktig næring for Oslo, med 40 000 ansatte og over 100 milliarder i omsetning, sier han.

Om Daniel Torkildsen Lea
Daniel Torkildsen Lea er 34 år gammel, bosatt i Oslo og har bakgrunn som partner i kommunikasjonsbyrået Zynk, som kommunikasjonssjef i Høyre og som rådgiver for parlamentarisk ledelse i Høyre. Han har vært folkevalgt i Buskerud Fylkesting og Hurum kommune. Lea har en bachelorgrad i PR- og kommunikasjonsledelse fra BI og har i siden 2011 arbeidet i skjæringspunktet mellom politikk, næringsliv og kommunikasjon.

Oslo Handelsstands Forening (OHF) er en næringsforening for handel, service og servering i Osloregionen, med nær 2000 medlemmer. Bedriftene i næringen sysselsetter 41 000 ansatte.