Orkla signerer europeisk plasterklæring

Orkla signerer europeisk plasterklæring

Gjenvinning av mer plast er avgjørende for å løse klimautfordringene. Orkla støtter nå en ny europeisk plasterklæring som skal bidra til dette.

Det europeiske samarbeidsinitiativet The Circular Plastics Alliance lanserte i dag sin visjon for mer resirkulert plast i Europa. Orkla er blant selskapene som forplikter seg til å bidra, i godt selskap med Unilever, Nestlé, Pepsico og flere andre internasjonale aktører.

- Plast er et godt emballasjemateriale, men vi må sørge for at det blir gjenvunnet og ikke havner i naturen. Vi setter stor pris på dette felleseuropeiske initiativet, og har selv bidratt til utarbeidelsen av erklæringen. Bransjen og myndighetene må samarbeide for å etablere sirkulære verdikjeder for plast, sier Ellen Behrens, direktør for bærekraft i Orkla.

Ved å signere erklæringen forplikter aktørene seg til å designe produkter og emballasje for gjenvinning, bruke mer resirkulert plast og øke etterspørselen etter resirkulert plast. Målet er å ta i bruk 10 millioner tonn gjenvunnet plast i Europa innen 2025.

– Ett av Orklas bærekraftsmål er å utvikle mer miljøvennlig emballasje og produkter med redusert miljøfotavtrykk. Vi er med i flere forskningsprosjekter for å bygge kompetanse på hvordan vi kan gjøre oss mindre avhengig av plast fremover og flytte det inn i en sirkulær økonomi, sier Behrens.

Behrens utdyper;

– Plast er et nyttig materiale, men nå må vi virkelig ta et løft for å sørge for at det blir gjenvunnet og ikke havner i naturen. Skal vi lykkes er samarbeid mellom oss i næringslivet, myndigheter og organisasjoner helt avgjørende.

Engasjert i flere plast-prosjekter

Orkla er med i forskningsprosjektet FuturePack, som skal utvikle ny kompetanse og teknologi for å gjøre fremtidens plastemballasje mer miljøvennlig, med mer biobasert og gjenvunnet plast. Prosjektet er et samarbeid mellom en rekke universiteter, bedrifter og organisasjoner. I tillegg er Orkla aktivt med i det norske Floke-prosjektet, som bruker innovasjonstilnærming for å løse samfunnsutfordringer som plast i havet.

Flere Orkla-selskaper er med i «Design for gjenvinning». Samarbeidsprosjektet er satt i gang av Grønt Punkt Norge for å få kunnskap om hvilke endringer i materialvalg og utforming som gjør emballasjen lett å gjenvinne.

Om Circular Plastics Alliance

Circular Plastics Alliance samler offentlige og private interessenter i verdikjedene for plast for å fremme frivillige handlinger og forpliktelser for mer resirkulert plast.

Circular Plastics Alliance ønsker å sikre at 10 millioner tonn resirkulert plast blir brukt til å lage produkter i Europa i 2025.

Visste du at…?

I Orkla har vi som mål at all emballasje vi i bruker skal være 100 % resirkulerbar innen 2025.

Vi målsetter også at 75 % av emballasjen skal være laget av resirkulerte materialer. For plast er målet 50 %.

EUs krav er at 50 prosent av all plastemballasje skal materialgjenvinnes innen 2025 og 55 prosent innen 2030.