Orkla bytter ut produksjon av solkrem med produksjon av håndsprit

Orkla bytter ut produksjon av solkrem med produksjon av håndsprit

Koronaviruset har skapt et enormt behov for desinfeksjonsmidler, og tomme hyller møter mange. Når stadig mer av samfunnet åpner, vil behovet øke ytterligere. Orkla snudde seg tidlig for å kunne levere håndsprit, og det første partiet vil være tilgjengelig i Norge om kort tid.

Det første partiet håndsprit kommer denne uken fra Orklas fabrikk for produksjon av solkrem og deodoranter i Danmark. Fabrikken har på kort tid snudd seg rundt og lagt om produksjonen fra solkrem til hånddesinfeksjon. Det nye produktet ble utviklet på kun noen få uker og kommer nå til Norge for salg i dagligvarebutikker.

Det er ikke bare dagligvarebutikkene som får håndsprit til sine kunder. Også norsk helsevesen, skoler, barnehager og andre får snart leveranser fra Orkla. Dette er produkter både til hånd- og overflatedesinfeksjon og leveres i fem-liters kanner. Produktene blir produsert ved Orklas fabrikk i Falun som produserer produkter til personlig pleie.

- Vi vil kunne produsere store volumer på fem-liters kanner, så vi håper å kunne levere til alle som kan håndtere dette formatet. Blir det nødvendig, vil vi naturligvis prioritere helsevesenet, sier Martin Bondlid, Commercial Director i Lilleborg.

Orklas ansatte har virkelig stått på for å få dette til, både ved fabrikkene i Sverige og Danmark, og her i Norge.

- På få uker er produksjonen lagt om, råstoff og emballasje er skaffet, etiketter med påkrevd merking er produsert og produktene er registrert i henhold til strenge regler i alle land. Og alt dette er skjedd på rekordtid. Det hadde aldri latt seg gjør uten en utrolig innsats fra de ansatte, sier Marte Kaarbø Mathisen, Country Manager i Orkla Home & Personal Care.

Fremover vil det bli produsert alt fabrikkene klarer i forhold til kapasitet, råvare- og emballasjetilgang for å sikre en kritisk vare i en krevende tid.