Norges første gjenvinnbare potetgullpose kommer fra Kims

Norges første gjenvinnbare potetgullpose kommer fra Kims

Potetgullposer er i dag på topp ti listen over hva som oftest havner i havet og langs strendene. Kims potetgull kommer nå i en ny type poser som både kan sorteres som plast og resirkuleres.

Potetgullposer med metallbelegg på innsiden har vært standarden, men nå har altså Kims som den første aktøren på det norske markedet utviklet en pose som ikke bare kan sorteres som plast, men også gjenvinnes.

For at plastemballasje skal kunne bli sirkulær og gjenvinnes igjen og igjen, må posen både være fri for metallisering og kun bestå av én type plast. Det er dette vi kaller monoplast, eller «én type plast». Utfordringen har vært at ulike typer plast har forskjellige smeltetemperaturer og egenskaper, og derfor ikke kan smeltes sammen.

- Det er stor forvirring blant forbrukere om hvordan emballasjen skal håndteres, derfor gjør vi det godt synlig på posen at den nå skal sorteres som plast, sier fagsjef Kristin Gautvik-Minker i Orkla Confectionery & Snacks Norge.

I forkant av lanseringen har Kims testet utallige folier og pakketeknologier, i tillegg til omfattende holdbarhetstester for å være trygge på at de nye posene sikrer innholdet like godt som før.

– Chips er et produkt som er svært sårbart med tanke på harskning og sprøhet. De metalliserte foliene har lenge vært det eneste valget, men nå mener vi at posen vi har lansert, er den ultimate løsningen akkurat nå. Den bevarer produktkvaliteten - og kan gjenvinnes. Men det er en rivende utvikling både innen materialteknologi og gjenvinningsteknologi, så vi må alltid videreutvikle løsningene våre, sier Kristin Gautvik-Minker.

I tillegg til at Kims kommer med monoplast i potetgullposene, kuttes også høyden på mange av chipsposene. Som en del av satsingen på å sikre mer miljøvennlig emballasje, jobber Orkla Confectionery & Snacks Norge også med å innføre monoplast i flere av sine sjokoladevarianter. I høst skjer dette på Nidars Favoritter.

- Og også her kutter vi høyden på posene (hele 2 cm), som gir bedre fyllingsgrad i posene og store plastbesparelser tilsvarende arealet av tre fotballbaner, opplyser hun.