Samler pizzaproduksjon

Samler pizzaproduksjon

Orkla Foods Norge (OFN) investerer 175 millioner kroner og samler all sin pizzaproduksjon på sitt anlegg i Svemorka i Stranda kommune.

OFN har i dag pizzaproduksjon på tre steder: To ligger i Stranda kommune, i Svemorka og på Sløgstad, og et i Sem i Tønsberg kommune.

- Gjennom ett år har vi grundig utredet hvordan vi best kan utvikle vår pizzavirksomhet videre. Ved å samle produksjonen, kan vi bli enda mer effektive, samtidig som dette kan gi oss enda bedre forutsetninger for stadig å utvikle kvalitet og nye pizzaopplevelser til glede for norske forbrukere, sier Anders Guttormsen, administrerende direktør i OFN.

Det jobber i dag 155 ansatte ved anleggene i Stranda og tolv i Sem. Anlegget på Sløgstad har ikke hatt fast bemanning de siste årene. Dette er den opprinnelige pizzafabrikken på Stranda som tas i bruk ved behov for å øke produksjonen. På grunn av høyt salg gjennom vinteren vil den bli satt i drift igjen fra mai og sannsynlig drives fram til produksjonen kan samles i Svemorka vinteren 2025/-26.

- Når vi nå har besluttet å samle produksjonen, vil vi ha søkelys på hvordan vi kan bistå berørte ansatte på Sem i omstillingen, sier Guttormsen.

Fabrikken i Svemorka ble satt i drift i 1997, og det har vært investert betydelige beløp for å oppgradere anlegget de siste årene. Før all pizzaproduksjon blir samlet i Svemorka, vil det investeres ytterligere i anlegget, for både å gi økt produksjonskapasitet og effektivitet.

Beslutningen om å samle produksjonen er fattet av styrene i Orkla Foods Norge og eierselskapet Orkla Foods Europe etter drøftinger med representanter for berørte ansatte.

Emner

Orkla Foods Norge (OFN) er en av Norges største matvareprodusenter med merkevarer som Stabburet, Grandiosa, TORO, Idun, Nugatti og Nora. OFN har 9 produksjonsanlegg og er totalt rundt 1000 ansatte. OFN er datterselskap av Orkla Foods Europe som har virksomhet i Norden, Baltikum og Mellom-Europa.

Dag Olav Stokken

Pressekontakt Kommunikasjonsdirektør +4791665078
Kristoffer Barbøl Vikebak

Pressekontakt Kommunikasjonssjef +4745517272

Om Orkla Foods Norge

Orkla Foods Norge lager mat og drikke til hele Norge og våre merkevarer finner du både i dagligvarebutikker og storhusholdningsmarkedet. Vi står bak kjente norske merkevarer som Grandiosa, TORO, Nora, Stabburet og Idun.

Vi er en del av Orkla Foods Europe som har matvirksomheter i mange land i Norden, Baltikum og Mellom-Europa. Orkla Foods Europe eies av Orkla ASA som er notert på Oslo Børs.

Orkla Foods Norge AS