Ventelistene blir stadig lengre – antall donorer på stedet hvil

Ventelistene blir stadig lengre – antall donorer på stedet hvil

Antall nordmenn som venter på et nytt organ er doblet siden begynnelsen av 2000-tallet. Samtidig holder ikke donorratene tritt. Ved utgangen av 2014 ventet 418 nordmenn på et nytt organ.

De siste to årene har 28 prosent av de pårørende sagt nei på egne, eller donors vegne, der donasjon har vært aktuelt.

– Avslagene skyldes ofte usikkerhet rundt avdødes ønske. Det kan resultere i at man ikke blir donor, selv om man ønsket det. Derfor er det så viktig at man deler sitt standpunkt med familien, sier Aleksander Sekowski, informasjonskonsulent ved Stiftelsen Organdonasjon.

Gry Malin Myrland fra Bardu har aldri vært i tvil. Hun sier ja til organdonasjon, og familien er informert. I donorkortet har hun ført opp både datteren og moren sin som pårørende.

– Jeg har fortalt dem at jeg ønsker å donere mine organer, og ikke minst hvorfor. De har også donorkort i sine lommebøker, sier Myrland.

For elleve år siden så Myrland og datteren Julie Marie Myrland en tv-dokumentar om organdonasjon. Dette resulterte i at både mor og datter bestemte seg for å bli donorer.

Myrland mener at organdonasjon er så viktig at man bør ta samtalen med familien uansett hva man mener.

– Vi har tatt et positivt standpunkt, og synes alle bør gjøre det. Plutselig kan det være en selv som trenger hjelp, sier Myrland.

For å si ja til organdonasjon i Norge, behøver man bare å informere sine nærmeste. Det er de som blir bedt om å bekrefte din vilje, skulle spørsmålet bli aktuelt. Donorkortet er ment som en bekreftelse på at samtalen er tatt og kan lastes ned på www.donorkort.no eller hentes på apotek eller legekontor.

Foto: Siv Dolmen