Valentinsdagen + snakke om organdonasjon = sant!

At organdonasjon engasjerer, er tydelig, også under Valentinsdagen. Mange velger å gjøre en innsats for alle dem som venter på et nytt organ - og livet - den største gaven av alle.

I år er det over 100 frivillige på 40 stands rundt i landet. Kanskje vil de fortelle nettopp deg hvor viktig det er å si JA til organdonasjon.

- Henvendelser får vi fra ungdommer, bedrifter, enkeltpersoner og grupper som ønsker å dele ut donorkort og snakke om organdonasjon. Vi har også flere som engasjerer seg år etter år. Med alle frivillige kan vi dele ut donorkort og spre informasjon mer enn vi ellers ville klart, sier Hege Lundin Kuhle, daglig leder i Stiftelsen Organdonasjon.

En av de frivillige er Kjersti Lundsbakken, leder av en trivselsgruppe i Aftenposten.

- Omtrent en gang i måneden gjør trivselsgruppen noe hyggelig for alle i avdelingen. Valentinsdagen, med sitt budskap om å være glad i hverandre, var en fin dag å sette fokus på et så viktig tema som organdonasjon.

Også Carina Solberg, elev ved Rognan Ungdomskole, har gjort seg tanker om hvor viktig organdonasjon er.

- Det som er bra med organdonasjon er jo at man kan redde menneskeliv selv om man er død, sier Carina. Carina er en av fire elever som skal stå på stand på Rognan hotell og dele ut donorkort og servere møsbrømlefse, en lokal spesialitet.

- Norge ligger i toppsjiktet i Europa hva gjelder organdonasjon og transplantasjon, og langt foran våre naboland Sverige og Danmark. Likevel står til enhver tid rundt 300 pasienter på venteliste for et livreddende organ. Flere kunne vært reddet hvis man satset mer på virksomheten både med tanke på ressurser til helsevesenet samt til informasjonsarbeidet, avslutter Hege Lundin Kuhle

Nøkkeltall fra 2012 link: http://slidesha.re/VS4hRU

Kontaktinformasjon:

Daglig leder, Stiftelsen Organdonasjon, Hege Lundin Kuhle, mobil 916 35 769

Foto: http://www.flickr.com/photos/organdonasjon/5375315214/in/photostream

Kjersti Lundsbakken, Oslo, mobil 92606429

Carina Solberg, Rognan, mobil 48105337

For flere kontakter på frivillige ta kontakt med:

Annette Halvorsen, annette.halvorsen@organdonasjon.no, mobil: 97007053

Hvem er vi?

* Landsforeningen for Hjerte- og Lungesyke (LHL)
* Foreningen for Hjerte- Lungetransplanterte (FHLT)

Vårt formål er å bidra til å bedre tilgangen på organer for transplantasjoner. Dette vil vi gjøre ved å informere allmennheten om hva organdonasjon er, og ved å formidle hvor viktig det er at vi alle tar stilling til organdonasjon mens vi lever.

Vi vil være pådrivere i forhold til helsevesen og myndigheter for å sikre at nødvendige resurser stilles til disposisjon for å redde liv.