Eks-marinejeger svømmer for organdonasjon

Stian Vikra er en av Norges beste havsvømmere og tidligere marinejeger. Med sitt prosjekt “Svøm for livet” ønsker han å sette fokus på organdonasjon, med ekstremsvømming. Tidligere har han blant annet svømt den engelske kanal, Boknafjorden, Utsira-Karmøy og Sandeie-Skipavåg. Nå står neste utfordring for tur: Mjøsa på langs. Det har aldri blitt gjort før.

Mandag 1. juli kl.11.30 kaster Vikra seg ut i Norges største innsjø fra Skibladnerbrygga for å svømme første etappe. Går alt etter planen, vil han bruke ni dager på de over 100 kilometerne – kun iført speedo. Det er forventet at vannet holder en temperatur på mellom 10 og 14°C. Røde Kors Østre Toten, Eidsvoll og Hurdal stiller med frivillige som følger ham i båt og sørger for sikkerheten.

Målet med prosjektet er å bryte egne fysiske og psykiske grenser, og samtidig sette fokus på organdonasjon.

- Så lenge jeg kan skape økt bevissthet rundt organdonasjon, er “Svøm for livet” en suksess, uansett personlige mål eller mestringsopplevelser, sier Vikra.

Vikras engasjement begynte da fetteren hans stod på venteliste for et nytt hjerte; En vanskelig tid, full av usikkerhet. Nå oppfordrer han alle til å ta stilling til organdonasjon.

- Det står i dag flere hundre mennesker på venteliste for livreddende organer. Det er brødre, søstre, mammaer og pappaer som venter. Ved å si ja kan du redde liv, avslutter Vikra.

Hege Kuhle, daglig leder ved Stiftelsen Organdonasjon, ønsker Vikra lykke til.

- Vi setter stor pris på denne type engasjement som Stian viser med svømmeprosjektet sitt. Det betyr mye for oss at frivillige skaper positive oppmerksomhet rundt organdonasjon. Økt bevissthet gir flere donorer som igjen redder liv, sier hun.

Kontakt:

Stian Vikra: 454  24 344

e-post: post@svomlivet.no

Link til prosjektet :  facebook.com/svomforlivet

www.svomforlivet.no

Link foto; Stian Vikra: http://www.svomforlivet.no/wp-content/uploads/Stian_sh_lite1.jpg

Stiftelsen Organdonasjon: 21 04 34 00

Hege Kuhle: 916 35 769

Link til foto av Hege Kuhle: http://www.flickr.com/photos/organdonasjon/5375315214/

Hvem er vi?

* Landsforeningen for Hjerte- og Lungesyke (LHL)
* Foreningen for Hjerte- Lungetransplanterte (FHLT)

Vårt formål er å bidra til å bedre tilgangen på organer for transplantasjoner. Dette vil vi gjøre ved å informere allmennheten om hva organdonasjon er, og ved å formidle hvor viktig det er at vi alle tar stilling til organdonasjon mens vi lever.

Vi vil være pådrivere i forhold til helsevesen og myndigheter for å sikre at nødvendige resurser stilles til disposisjon for å redde liv.