Barnebok om organdonasjon på nett

Barnebok om organdonasjon på nett

I forbindelse med lansering av den digitale nettutgaven av barneboken ”Pappa må ha nytt hjerte”, inviterer Stiftelsen Organdonasjon alle interesserte til lanseringsfest og seminar torsdag 24. april.

”Pappa må ha nytt hjerte” var den første boken som henvendte seg til barn som pårørende ved organdonasjon og transplantasjon. Den var også ment som en hjelp og støtte for helsepersonell, lærere i skolen, og foresatte i samtalen om temaet. Nå blir den tilgjengelig på nett i interaktiv utgave, fritt tilgjengelig for alle.

Nettutgaven både som bok og lydbok. Den kommer i tillegg med helt nytt innhold, som puslespill, fargeleggingsmuligheter, samt en interaktiv oversikt over organene, med forklarende tekst.

Boken er skrevet av Eli Rygg og illustrert av Tone Emblemsvåg. Den digitale utgaven er utviklet av kulturbyrået Mesén. Lest av Eli Rygg og Johanne Kuhle.

PROGRAM:

- Emilie Mikalsen, hjertetransplantert som 8-åring, forteller sin historie. Mor og søster deler sine opplevelser som pårørende.

- Johanne Kuhle demonstrerer boken på nett.

- Lise Toubro Bratberg, donorsykepleier ved OUS Ullevål. Snakker om erfaringer med barn og deres behov for informasjon i en situasjon der organdonasjon er aktuelt.

- Inga Marte Thorkildsen, Barns Beste, nasjonalt kompetansenettverk for barn som pårørende. Forteller om arbeidet til Barns Beste.

- Spørsmål og avslutning.

TID OG STED:

Torsdag 24.april 2014 kl.14.00-15.45 Kreftforeningens lokaler, Tullins gate 2, 2.etg.

PÅMELDING:

Ikke obligatorisk, men meld gjerne din interesse til post@organdonasjon.no, eller telefon 21 04 34 00.

Seminaret er gratis. Enkel servering.

Prosjektet er støttet med midler fra ExtraStiftelsen, Helse og Rehabilitering.

KONTAKT:

Hege Lundin Kuhle, daglig leder, Stiftelsen Organdonasjon – Mob: 916 35 769 epost: hege.kuhle@organdonasjon.no

Yina Chan, informasjonskonsulent og prosjektleder, Stiftelsen Organdonasjon – Mob: 938 82 729

Hvem er vi?

* Landsforeningen for Hjerte- og Lungesyke (LHL)
* Foreningen for Hjerte- Lungetransplanterte (FHLT)

Vårt formål er å bidra til å bedre tilgangen på organer for transplantasjoner. Dette vil vi gjøre ved å informere allmennheten om hva organdonasjon er, og ved å formidle hvor viktig det er at vi alle tar stilling til organdonasjon mens vi lever.

Vi vil være pådrivere i forhold til helsevesen og myndigheter for å sikre at nødvendige resurser stilles til disposisjon for å redde liv.