Deltok i Holmenkollstafetten med et viktig budskap

Deltok i Holmenkollstafetten med et viktig budskap

Lørdag 9. mai deltok en sporty gjeng på 14 transplanterte og én pårørende i Holmenkollstafetten. Samtlige er tilknyttet Transplantertes idrettsforening (TIF), som stod bak initiativet.

TIF er er en idrettsforening for alle som har mottatt et organ, og medlemmene deltar i ulike stevner og sportsarrangementer, som World Transplant Games. Det er første gang TIF stiller med eget lag i den populære stafetten. Laget deltok i klassen for veldedige organisasjoner (A6), og fullførte på respektable 2 timer og 40 minutter.

To gode grunner

– Det er to grunner til av vi gjør dette. Vi ønsker å motivere alle som har fått et nytt organ til holde seg aktive, og vi ønsker å sette fokus på organdonasjon, sier Mona Askmann, leder av TIF, og selv transplantert.

Forskning viser at folk som har gjennomgått en organtransplantasjon ofte er er i dårligere fysisk form enn deres sykdomshistorikk skulle tilsi. Dette skyldes trolig at man tar med seg ”treningsvanene” man opparbeidet seg som pasient til livet etterpå.

– Hadde det ikke vært for organdonasjon, så hadde vi ikke klart å gå en meter. Men mosjon har også mye å si for livskvaliteten til transplanterte. Det er noe vi forsøker å formidle, sier Askmann.

Skriften på t-skjorten

Kvelden før den store dagen møttes gruppen på en restaurant i Oslo. Her ble det utdeling av startnumre, t-skjorter, løypekart og donorkort. For noen ble dette et første møte med foreningen.

– Det er fint å møte denne gjengen, og ikke minst personen jeg skal overrekke stafettpinnen til, sier Anne Gavelstad. Hun er bukspyttkjerteltransplantert. Som ferskt TIF-medlem ser hun frem til å delta i fremtidige arrangementer, og ikke minst ta del i det sosiale.

Deltagerne utvekslet sine historier, og fikk hver sin t-skjorte der de skulle skrive noe om organdonasjon. På sin t-skjorte skrev Anne ”Jeg løper i dag takket være et ja til organdonasjon”. Hun er svært takknemlig for den store gaven hun fikk for over tre år siden.

Og t-skjortene vakte mye oppmerksomhet under stafetten. Det vanket både entusiastiske tilrop og klemmer på flere av deltagerne. Mange publikummere takket gruppen for at de valgte å løfte dette viktige temaet.

Alle er velkomne!

Erlend Gjerde løp en av de mest krevende etappene, og omtaler seg selv som «verdens sprekeste transplanterte». Han er levertransplantert og en dreven syklist, og har blant annet deltatt i ritt som Trondheim–Oslo, Grenserittet og Vikingtour. Han har også deltatt i flere World Transplant Games. Gjerde ønsker seg flere medlemmer i TIF, og påpeker at alle, uansett treningsnivå, er velkomne.

– Vi vil at alle transplanterte skal få å øynene opp for trening. Vi vil også vise at folk som har vært langt nede kan komme seg opp igjen, sier Gjerde.

En flott initiativ

Stiftelsen Organdonasjon stilte med effekter og t-skjorter, og heiet på gjengen. De berømmer initiativet.

– Dette er en fantastisk måte å skape blest om organdonasjon på. Dette er mennesker som alle er levende bevis på at det nytter. De har fått, og gir tilbake, sier Hege Lundin Kuhle, daglig leder ved Stiftelsen Organdonasjon.