Midt i havgapet i Skagerrak ligger Pater Noster. Foto: Henrik Trygg

Slik vil fyret og boutiquehotellet Pater Noster beskytte Bohusläns kyst – Green Cubes og verdenskjent kunstner på plass i sommer

Det anerkjente boutiquehotellet Pater Noster blir den første sponsoren av Green Cubes – et initiativ innen grønn teknologi i samarbeid med teknologigiganten Hexagons R-evolution. Formålet er å bekjempe forsuringen av havene. I sommer vises også utstillingen Art & Science of Water, der verdenskjente kunstnere kombinerer vitenskap med fotografi. Utstillingen skjer i samarbeid med den amerikanske naturvernorganisasjonen The Nature Conservancy.

Siden åpningen sommeren 2020 har Pater Noster blitt en destinasjon som skiller seg ut i Bohusläns skjærgård. Hotellet ligger på et av Sveriges mest værutsatte steder og tilbyr ni rom med en unik atmosfære, noe som har ført til flere utmerkelser; inkludert Grand Tourism Award og verdens beste hotellkonsept fra The Awards for Hospitality Experience and Design (AHEAD). Pater Noster, som tiltrekker seg Hollywood-stjerner, internasjonale besøkende og globale selskaper, tar nå neste steg og gjennomfører en rekke satsinger for å bevare havet.

– Det er en akutt situasjon for havene våre. Pater Noster er en hyllest til havet, og vi er engasjert i å beskytte det lokalt, nasjonalt og globalt. Det finnes en klar sammenheng mellom avskoging og forsuring av havene. Når karbondioksidutslippene øker, blir det marine miljøet negativt påvirket. Uten tiltak vil forsuringen føre til at hummer og reker får vanskeligere for å danne skall. For å verne om havene er det avgjørende å verne om skogene våre, sier Mirja Lilja Hagsjö, administrerende direktør for Pater Noster.

Pater Noster blir første sponsor av Hexagons R-evolutions prosjekt Green Cubes for å bekjempe forsuringen av havene. Foto: Andrew Kerr

Hotellet er det første i verden som sponser Green Cubes, som drives av Hexagons R-evolution. Hexagon, Sveriges ledende teknologiselskap, er internasjonalt kjent for å skape digitale virkeligheter. R-evolution bruker avanserte teknologier for å måle biodiversitet med høyt detaljnivå. Ved å lage digitale tvillinger av regnskogen, ved hjelp av luftbåren LiDAR, kombinert med eDNA, akustikk og data fra kamerafeller, danner de Green Cubes—kubikkmeter av liv som har som mål å bevare biodiversiteten.

– Pater Noster symboliserer et ledende lys og deler vår visjon om å redde planeten vår. Det er en unik destinasjon som tiltrekker seg bevisste reisende som kan gjøre en forskjell på globalt nivå, noe som gjør Pater Noster til en perfekt partner for Green Cubes, sier Erik Josefsson, administrerende direktør for R-evolution.

Art & Science of Water med verdenskjente kunstnere

I sommer vil utstillingen "Art & Science of Water" finne sted på Pater Noster som en del av Tjörn Island of Art. Utstillingen vil vise verk av kjente fotografer:

• Christy Lee Rogers: Fotografen som er kjent for sine verk under vannoverflaten og som har blitt sammenlignet med barokkens mestere som Caravaggio.
  • Lara Zankoul: En libanesisk motefotograf som gjennom sitt samfunnsengasjerte arbeid og verker skapt i store akvarier i hennes studio, vekker sterke følelser og debatt.
  • Ulrika og Lukas: En prisbelønt duo som serie "Stories Trapped in Ice" dokumenterer vitenskapelig forskning med iskjerner fra Niels Bohr-instituttet.
Kunstverk av Lara Zankoul og Christy Lee Rogers. Foto: Erik Nissen Johansen

Samtlige kunstverk er trykt på store aluminiumsplater og er plassert utendørs på klippene, samt på og i de ulike bygningene på øya. Informasjon om Green Cubes og det første regnskogsprosjektet La Gamba Tropical Station i Costa Rica vil også vises i utstillingen.

Utstillingen er tonesatt av Gøteborgsønnen Mattias Tell, låtskriver og produsent ved plateselskapet Kode Records, som med sin musikk gir rom til lyden av havet.

Om Hexagon’s R-evolution og Green Cubes

Hexagon er et globalt foregangsfirma innen digitale virkelighetsløsninger som kombinerer sensorer, programvare og autonome teknologier. R-evolution er Hexagons avdeling for grønn teknologi, som utnytter Hexagons ledende posisjon innen sensorer og programvare for å løse noen av verdens mest akutte bærekraftsutfordringer. Green Cubes er en kvalitetsgransket metodikk som måler biologisk mangfold ved hjelp av verdens mest avanserte sensorer som fanger volum, struktur og tetthet. Metodikken bruker AI, akustikk og eDNA for å skape Green Cubes-enheter – en kubikkmeter av påvirkning. Hver Green Cube er tilgjengelig for sponsing.

For mer informasjon om Green Cubes, besøk gjerne https://r-evolution.com/r-initiatives/forest eller kontakt Erik Josefsson, daglig leder for R-evolution, erik.josefsson@hexagon.com, +46 70 857 64 70

Om Pater Noster

Pater Noster er et boutique-hotell som ligger på en liten fyrvokterøy utenfor Marstrand i Tjörns kommune, med et formål om å bevare våre hav lokalt, nasjonalt og globalt. Fyret har en lang historie og har guidet båter siden 1868. Med sine ni unikt innredede rom og matopplevelser, med råvarer fra havet som tang og hummer, tilbyr Pater Noster en opplevelse utenom det vanlige. Hotellet har fått stor internasjonal oppmerksomhet og har mottatt flere priser siden åpningen i 2020, blant annet tittelen verdens beste hotellkonsept.

For mer informasjon, besøk gjerne www.paternoster.se eller kontakt Mirja Lilja Hagsjö, daglig leder for Pater Noster, mirja@paternoster.se, +46 304 303 10.

Louise Winberg

Pressekontakt PR-ansvarlig +46 761 69 67 98

Relatert innhold

Grensenregionen Vest-Sverige feirer flere jubileum i år. Bilde 1: Vitlycke, foto Jonas Ingman. Bilde 2: No Limit Street Art, foto Anna Hållams. Bilde 3: foto Lights in Allingsås

Jubileumsåret rett over grensa: 6 kulturelle feiringer i 2024 du ikke vil gå glipp

I år er det ekstra mange feiringer over grensa, med flere spennende jubileum i Vest-Sverige. Blant annet fyller designklassikeren Svenskt Tenn 100 år, Bohusläns Museum har jubileumsutstilling med skildringer fra svensk-norske historie, og Nordens største bokmesse feirer 40 år med temaet Sápmi og rommet. La deg inspirere av historie og levende kultur, og bli med på feiringen i grenseregionen.

Opplev Sverige representerer svensk besøksnæring i Norge med egen nettside og sosiale mediekanaler. Opplev Sverige eies og driftes av Nordest AS med base i Oslo, og med 15 års erfaring fra destinasjonsmarkedsføring i Norge.