Sommarvik Camping i Värmland. Foto: Johanna Fransson

Omstilling for trygge reiser til Sverige

Samtidig som de svenske reiserådene innad i Sverige er myket opp, fortsetter grensene til Norge og Finland å være stengt for svenskene. Norge åpner for fritidsreiser til de nordiske landene, men kun til regioner som oppfyller de kriterier som er fastsatt. I nåværende situasjon betyr det at den eneste regionen i Sverige som oppfyller kriteriene, og som nordmenn kan reise til uten å måtte sitte i karantene fra 15. juni, er Gotland.

Hver fjortende dag vil smittesituasjonen i Sveriges regioner vurderes ut ifra satte kriterier for om det kan åpnes opp for reise, meddeler Erna Solberg under fredagens pressekonferanse.

– Dette er så klart et hardt slag mot hele Värmlands besøksnæring og handel. Vi hadde lenge forhåpninger om at grensen skulle åpne den 15. juni. Vi håper nå i stedet på et økt antall svenske reisende til Värmland i sommer, og ser frem til å få treffe våre norske venner en gang lenger frem. Om vi alle hjelper til, så kanskje det blir mulig for norske myndigheter og revurdere situasjonen for Värmland, sier Mia Landin, VD på Visit Värmland.

Samtidig som det er forventet en økende pågang av innenlandsreiser i Sverige, pågår også arbeidet for å motvirke smittespredning. Innen Värmlands besøksnæring og handel tas det stadig nye steg for å skape et trygt miljø for de kommende gjestene, tilpasset dagens situasjon, både blant bedrifter og personal. Bransjeorganisasjonen for besøksnæringen, Visita, publiserte for få dager siden sine bransjenormer for hotell, restauranter og camping, som Visit Värmland distribuerer videre til medlemmene.

Region Värmland er enige i at fortsatt stengte grenser rammer reiselivsnæringen i Värmland hardt. For Värmland og Sverige er norske gjester veldig viktig.

– Besøksnæringen er en grunnleggende næring for Värmland, med et stort potensial. Det er virkelig en dobbel følelse. Vi vet at næringslivet rammes hardt. Samtidig må vi alle gjøre alt vi kan for å ikke bidra til smittespredning. Det er veldig viktig å følge de direktiv og råd som finnes nå, både i butikker og hos private utleiere. Vi ønsker en trygg sommer for besøkende, men også for de som bor i Värmland, og ikke minst for alle de som jobber i helsevesenet. Her har vi hatt en lav smittespredning sammenlignet med mange andre steder og vi ønsker selvsagt at det fortsetter, sier Stina Höök, styreleder i Regional utviklingsnemd i Region Värmland.

Visit Värmland har kontinuerlig kontakt med reiselivsnæringen i Värmland.

– Sommerens ferie i Värmland skal by på den gode ferien og trygghet, for både värmlenninger og turister. Enten du vil nyte vår fantastiske natur eller ta en tur på en kafé. Sammen med næringen i regionen skal vi oppfylle de ønsker som folk har for ferien, sier Mia Landin.

Bransjenormene for restauranter, camping og hotell finnes på Visita.se

Mia Landin, Visit Värmland,
E-post: mia.landin@visitvarmland.com

Stina Höök, Region Värmland
Regionala utvecklingsnämndens ordförande

E-post: stina.hook@regionvarmland.se

Opplev Sverige representerer svensk besøksnæring i Norge med egen nettside og sosiale mediekanaler. Opplev Sverige eies og driftes av Nordest AS med base i Oslo, og med 15 års erfaring fra destinasjonsmarkedsføring i Norge.