Grenseregionen Vest Sverige byr på mange fine lysfestivaler i høst. Foto: Robin Hayes

Lyskunst i høstmørket: 5 lysfestivaler rett over grensa

I høst fargelegger Vest-Sverige naturen med lyskunst. Nytt for i år er festivalen Winter Lights på Gunnebo slott, hvor slottsparken lyssettes med tusenvis av magiske lysinstallasjoner. Allerede til helgen går startskuddet for høstens lysfestivalsesong med Island of Lights i Smögen, hvor moderne lyskunst møter naturens råhet.

Nå som høsten er på anmarsj og kveldene blir mørkere byr Vest-Sverige inn til lysfestivaler i fleng. Hele fem lyskunstfestivaler finner sted i regionen, og her blir alt fra naust og klipper til byer og øyer opplyst. På Gunnebo slott forvandles slottsparken til en magisk lyssti, i Smögen kan du oppleve Island og Lights, hvor naturens råhet møter moderne lysteknikk, mens i byen Alingsås finner du Lights i Alingsås, hvor kreativ lyskunst preger offentlige plasser. Omgivelsene rundt fossen Nossan inviterer gjester til spektakulær belysning i oktober, og Lysfesten i Åmål tenner tusenvis av fakler og arrangerer lysvandringer.

Island of Lights, Smögen

07. – 10. sep.

Island of lights er en av Sveriges største lysfestivaler. Foto: Jesper Anhede

I det lille skjærgårdssamfunnet Smögen arrangeres det hver høst en storstilt lyskunstfestival ved navn Island of Light. Smögen forvandles til et opplyst kunstverk hvor naust, klipper og svaberg fargelegges av lys. Internasjonale og lokale kunstnere integrerer den karrige naturen i kunsten på kreative måter, og kunstverkene kan oppleves både på land og fra havet.

Winter Lights – Gunnebo, Gøteborg

17. nov. – 07. jan 2024

På Gunnebo slott utenfor Gøteborg blir det lys i mange ulike former fra november. Foto: Winter Lights

I midten av november arrangeres det en ny lys- og lydvandring på Gunnebo slott og Trädgårdar utenfor Gøteborg. På den mørkeste tiden av året forvandles området rundt slottet til en magisk lyssti som er dekorert med eventyrlige lys. Installasjonene er bærekraftig utformet gjennom bruk av LED-lys og biobrenselsgeneratorer. Besøket kan kombineres med slottets koselige julemarked eller et deilig julemåltid i den velrennomerte restauranten Gunnebo Kaffehus & Krog.

Lights in Alingsås

06.okt. – 05. nov.

Et lyssatt Alingsås. Foto: Patrik Gunnar Helin

Lights in Alingsås er en kreativ lyskunst-festival som hvet år tiltrekker seg 80 000 mennesker. Byens offentlige steder dekoreres av verk fra kjente lysdesignere fra inn- og utland, som sammen skaper minneverdige installasjoner. Festivalen varer i fem uker og i løpet av festivaldagene holder kafeer, restauranter og butikker kveldsåpent.

Lysfesten, Åmål

21. – 23. sep.

Stemningsfull høstkveld under lysfesten i Åmål. Foto: Lysfesten Åmål

Tusenvis av fakler lyser opp mørket i Åmål i slutten av september når Lysfesten går av stabelen. I tillegg blir det dans- og musikkunderholdning, lysinstallasjoner, animasjoner, livsvandringer og konkurranser.

Nossan Ljusfestival

07. – 14. okt.

Fargerik natur på Nossan Ljusfestival. Foto: Nossan Ljusfestival Håkan Enström

Nossan Ljusfestival er et helsefremmende arrangement med innslag for alle sansene. Omgivelsene rundt fossen Nossan blir spektakulært opplyst og utgjør et strekke på til sammen 2 km. Langs med veien møter du ulike lysobjekter, og kanskje noen spøkelser i spøkelsesskogen. Hver kveld blir det også konserter og matservering.

Les mer om kulturopplevelser i Vest-Sverige i høst.

Louise Winberg

Pressekontakt PR-ansvarlig +46 761 69 67 98

Liseberg inviterer til et forskningsbasert skrekkeksperiment. Foto: Liseberg AB

Verdens verste natt “The Peak Fear Experiment”: Liseberg søker deltakere til skrekkeksperiment

Er du klar for å oppleve ditt livs verste natt? Sammen med verdensledende forskere fra Universitetet i Aarhus søker Liseberg frivillige til “The Peak Fear Experiment”. Eksperimentet vil finne sted på en hemmelig plass i Sverige, og deltakerne må forberede seg på å kjenne på sine verste redsler og være villige til å utforske hvor grensen går for underholdningsskremming.

Opplev Sverige representerer svensk besøksnæring i Norge med egen nettside og sosiale mediekanaler. Opplev Sverige eies og driftes av Nordest AS med base i Oslo, og med 15 års erfaring fra destinasjonsmarkedsføring i Norge.