Kyllinger på Homlagarden i Hardanger FOTO: Homlagarden

​Velg økologiske egg til påske

Økologiske verpehøner går ute og flakser rundt i frisk luft og dagslys. Her spiser de urter, gress og annet godt de finner. Er det rart de legger gode egg?

Vi nordmenn er glad i påskeegg. I påsken spiser vi hele 30 millioner av dem. Velger du økologiske egg kan du være sikker på at verpehøna har god plass inne i huset og kan gå ut og lufte seg når hun har lyst. Det samme gjelder økologiske kyllinger. Til påskematen er økologiske kyllinger og egg et godt valg.

Et høneverdig liv

Økologiske kyllinger og verpehøner får leve i tråd med sine naturlige instinkter og behov. Høns og kyllinger er aktive dyr som har behov for et stort areal å boltre seg på. Den økologiske høna og kyllingen kan gå ute i frisk luft og sollys. De sitter ikke i bur av noe slag, men går fritt både inne og ute og har god plass til å flakse med vingene. De får også sandbade for å pleie fjærdrakten sin, legge egg i et rede, og vagle seg når de skal sove. Om natten har de det mørkt slik at de får hvile.

I uteområdet er det godt med vegetasjon, godt med ly og lett tilgang til vann, og fôret de får er økologisk, gjerne basert på havre, mais, åkerbønner og hvete.

Festmat for stadig flere

Gjennom Oikos-prosjektet Økodemo i butikk arbeider vi for å øke tilbud og salg av økologisk mat i dagligvarehandelen. I de senere årene har vi hatt mange demoer med økologisk kylling, og det viser seg å gi resultater. Landbruksdirektoratet sin ferske statistikk for produksjon og omsetning av økologiske landbruksvarer, dokumenterer at stadig flere velger økologisk kylling. I Økodemo har vi samarbeidet med Homlagarden og Hovelsrud gård.

Lyst til å smake på økologisk kylling? Smaksprøver på kylling fra Hovelsrud gård får du hos Kiwi Flaskebekk 23. mars og kylling fra Änglamark Homlagarden på Coop Mega Aker Brygge 24. mars.

Kyllingene koser seg ute i Hardanger på Homlagarden  FOTO: Homlagarden

Kyllingene på Homlagarden trives godt ute. FOTO: Homlagarden

Her finner du ø-merket kylling

I Norge har vi hovedsakelig fire produsenter av økologisk kylling; Homlagarden i Hardanger, Holte gård i Drangedal, Stange i Tønsberg og det nyeste tilskuddet Hovelsrud gård på Helgøya. Her finner du produktene deres:

Hovelsrud:

Kiwibutikker på Østlandet, Vestlandet og Nord-Norge. Se oversikt her

Maschmann i Oslo

Matfatet i Brumunddal

Jokern på Tingnes

Gutta på Haugen

Homlagarden:

Coop: Homlagarden leverer ukentlig kylling til Coop, som selges under Coop Änglamark.

I tillegg finner du Homlagardens produkter i en rekke andre butikker, se her for oversikt.

Stange:

Økokylling fra Stange finner du i frysedisken på Rema 1000

Holte gård:

En rekke Meny butikker og andre butikker. Se oversikt her.

Se vår ØKOGUIDE til fjørfe her

Fakta:

Økologiske egg inneholder mer lange omega-3-fettsyrer, vitamin B-12, β-karoten, β-kryptoxantin, lutein och zeaxantin enn konvensjonelle egg, som følge av fôret hønene har fått, ifølge en rapport fra Livsmedelverket.

Hele 4149 tonn økologiske egg ble omsatt gjennom pakkeriene i 2017, som er utenom eggprodusenter som selger fra gården, på lokale markeder, eller distribuerer selv til storhusholdning eller daglivarehandel.

Statistikken viser at produksjon av fjørfe har økt med 44,1 % i 2017 fra 2016. Produksjon av økologiske egg økte med 26 %, og har en andel av det totale markedet på 6,6 %.

Kilder:

Produksjon og omsetning av økologiske landbruksvarer, rapport for 2017, Landbruksdirektoratet

Fullkorn, bönor och ägg - analys av näringsämnen av Camilla Gard, Irene Mattisson, Anders Staffas och Christina Åstrand, Livsmedelverket 2010

Oikos – Økologisk Norge er en ideell medlemsorganisasjon som arbeider for å fremme økologisk mat og landbruk. Vi arbeider praktisk og politisk gjennom våre prosjekter og regions-, fylkes- og lokallag.