Investeringsdirektør i Nysnø Eivind Olsen sammen med Gareth Burns, leder av Equinor Ventures og Erkki Aaltonen, leder for Yara Growth Ventures til venstre, og Kevin Eggers og Andrew Hinkly, grunnleggere og partnere i AP Ventures til høyre.

Nysnø Klimainvesteringer, Equinor Ventures og Yara Growth Ventures investerer i hydrogenfondet AP Ventures Fund II for å få fortgang i den norske hydrogenøkonomien

Nysnø Klimainvesteringer, Equinor Ventures og Yara Growth Ventures blir de første norske investorene i AP Ventures Fund II. Fondet investerer i den voksende hydrogenindustrien, og investeringen har som mål å bidra til oppbygningen av et velfungerende marked og verdikjede for hydrogen i Norge - og globalt.

• Norsk toppkonsortium gjør alvor av hydrogenambisjoner- investerer i venturefond dedikert til hydrogen
  • Peker på Norge som strategisk satsingsområde
  • Fondet investerer i ulike teknologier på tvers av verdikjeden for hydrogen
  • Deltakelse i fondet gir investorer tilgang til innovative løsninger og får fortgang i utviklingen av en ny hydrogenøkonomi

AP Ventures investerer globalt i hele verdikjeden for hydrogen, fra produksjon til transport, lagring og bruk. Fondet ser på Norge som et strategisk satsningsområde for både grønt og blått hydrogen, og forretningsmodeller for fangst, lagring og bruk av CO2. Dette er mye takket være tilgangen på vannkraft, karbonfangst, bruk og lagringsmuligheter. AP Ventures har allerede investert i de norske teknologiselskapene ZEG Power og Hystar. ZEG Power produserer blå hydrogen med integrert karbongfangst, og Hystar produserer grønn hydrogen med PEM elektrolyse.

- Vi ser frem til å samarbeid med kunnskapsrike investorer for å få dypere innsikt i en svært spennende verdikjede for Norge. AP Ventures mobiliserer mer privatkapital til å bygge opp økosystem for hydrogen globalt, og det gir norske selskaper tilgang til et større globalt marked, sier Eivind Olsen, investeringsdirektør i Nysnø Klimainvesteringer.

Strategisk samarbeid

- Vår ambisjon er å styrke vår satsing på nye forretningsmuligheter for å gjøre det grønne skiftet mulig innen gjødselproduksjon, skipsfart og annen energikrevende industri. Å investere i oppstartsselskaper som kan drive innovasjon i en verdikjede for ren hydrogen er et satsingsområde for oss. Vi gleder oss til å investere i AP Ventures, og til å jobbe tett med partnere for å gjøre hydrogenrevolusjonene til virkelighet, sier leder for Yara Growth Ventures, Erkki Aaltonen. Yara Growth Ventures er Yara International ASAs initiativ for investeringer I oppstartsselskaper og som investor i venturekapitalfond.

- Equinor sin ambisjon er å bli et klimanøytralt selskap innen 2050 og et viktig verktøy for å lykkes er å utvikle lønnsomme verdikjeder for karbonfangst og -lagring samt hydrogen. For å utvikle slike verdikjeder må vi samarbeide med partnere. Investeringen i AP Ventures vil styrke våre muligheter til å utforske og få dypere innsikt i hydrogenløsninger som vil kunne ha en rolle i energiomleggingen. Vi ser frem til å jobbe tett med AP Ventures og andre partnere for å gjøre en forskjell , sier Gareth Burns, leder av Equinor Ventures.

- Vi ser en betydelig strategisk verdi i å ønske et norsk konsortium velkommen som fondsinvestorer. Nysnø Klimainvesteringer, Equinor Ventures og Yara Growth Ventures er investorer vi har kjent over lengre tid gjennom våre porteføljeselskap, og vi er svært glade for å samarbeide tettere med dem. Norge har potensialet til å lede Europe inn i overgangen til en hydrogenøkonomi, og vi ser frem til mulighetene dette samarbeidet vil bringe til vår portefølje, sier Kevin Eggers, grunnlegger og partner i AP Ventures.

Ved å investere i AP Ventures vil Nysnø Klimainvesteringer, Equinor Ventures og Yara Growth Ventures ta del i utvikling av selskaper som bygger en hydrogenøkonomi med lavere klimagassutslipp.

Hydrogen er en lovende energibærer for å redusere klimagassutslipp i sektorer hvor direkte elektrifisering er krevende, som industrielle prosesser og transport over lange distanser. Bloomberg New Energy Finance anslår at hydrogen kan dekke 24 prosent av den globale energietterspørselen i 2050, opp fra 2 prosent i 2020.

Som følge av investeringene fra Nysnø Klimainvesteringer, Equinor Ventures and Yara Growth Ventures er den totale fondsstørrelsen til 334 millioner USD. Eksisterende investorer er Anglo-American Platinum, Implats, Mirai Creation Fund, Mitsubishi Corporation, Plastic Omnium, Public Investment Corporation og Sumitomo Corporation.

Kontaktpersoner

Eivind Olsen, Investeringsdirektør i Nysnø eivind@nysnoinvest.no + 47 906 55 215
      Lise Andreassen Hagir, Kommunikasjonsansvarlig i Equinor, lhagi@equinor.com +47 41657507
      Josiane Kremer, Director External Communications Yara, Josiane.kremer@yara.com +47 48180451
      Kevin Eggers, Partner i AP Ventures fund@apventures.com

Om Nysnø Klimainvesteringer
      Nysnø Klimainvesteringer AS (Nysnø) er et statlig investeringsselskap som investerer i selskaper og fond med teknologi for reduserte klimagassutslipp. Gjennom en forvaltningskapital på 2,4 milliarder kroner investerer Nysnø innen fornybar energi, digitale teknologier, ressurseffektivitet, bærekraftig forbruk og sirkulærøkonomi. Nysnø har hovedkontor i Stavanger og eies av Nærings- og fiskeridepartementet. For mer informasjon se www.nysnoinvest.no

Om Equinor Ventures

Equinor Ventures er Equinors corporate venturekapital enhet dedikert til å investere i ambisiøse tidlige fase- og vekstselskaper. Vi tror at innovasjon, kreativitet og smidighet i start-ups kan drive fram endring, og bringe energiindustrien mot en lavkarbonfremtid.

For mer informasjon se: https://www.equinor.com/en/what-we-do/equinor-ventures.html

Om Yara
      Vår visjon om en verden uten sult ligger bak vår strategi som fremmer bærekraftig verdiskaping gjennom klimavennlig plantenæring og nullutslippsløsninger for energisektoren. Yaras ambisjon er å bidra til en klimapositiv fremtid for verdens matproduksjon. Slik skaper vi verdier for kundene våre, aksjonærene og samfunnet rundt oss.

For å nå dette målet, leder vi an i utviklingen av digitale verktøy for presisjonslandbruk. Vi samarbeider tett med andre aktører i verdikjeden for at verdens matproduksjon skal bli mest mulig effektiv og bærekraftig. Vår satsing på grønn ammoniakk har som ambisjon å muliggjøre hydrogenøkonomien og bidra til et grønt skifte innen shipping, produksjon av plantenæring og andre energiintensive industrier.

Yara ble grunnlagt i 1905 for å møte matmangelen i Europa, og har en unik posisjon som industriens eneste globale plantenæringsselskap. Med vår integrerte forretningsmodell, om lag 17.000 ansatte og drift i over 60 land, har vi vist at vi kan skape avkastning på ansvarlig vis over tid. I 2020 hadde Yara en omsetning på 11,6 milliarder dollar. For mer informasjon se: www.yara.com

Om AP Ventures

AP Ventures har sitt hovedkontor i London og forvalter venturekapital med et globalt mandat for å investere i teknologier og selskaper som skal løse globale utfordringer som fornybar energi, ressursknapphet og endret demografi. De eksisterende porteføljen er fokusert på verdikjeden for hydrogen, og inkluderer investeringer i Altergy Systems, C-Zero, ERGOSUP, Greyrock Energy, Hazer Group, HPNow, HRS, HyET Hydrogen, Hydrogenious LOHC Technologies, Hystar, Infinium, Insplorion, Plug Power, Starfire Energy og ZEG Power. Samtlige selskaper bruker eller muliggjør bruken av platinagruppens metaller. AP Ventures ledes av Andrew Hinkly og Kevin Eggers. Investorer inkluderer Anglo-American Platinum, Equinor Ventures, Implats, Mirai Creation Fund, Mitsubishi Corporation, Nysnø Klimainvesteringer, Pavilion Capital, Plastic Omnium, the Public Investment Corporation, Sumitomo Corporation and Yara Growth Ventures. For mer informasjon se: www.apventures.com

Nysnø Klimainvesteringer AS (Nysnø) er et statlig investeringsselskap som investerer i selskaper og fond med teknologi for reduserte klimagassutslipp. Gjennom en forvaltningskapital på 1,7 milliarder kroner investerer Nysnø innen fornybar energi, digitale teknologier, ressurseffektivitet, bærekraftig forbruk og sirkulærøkonomi. Nysnø har hovedkontor i Stavanger og eiers av Nærings- og fiskeridepartementet