Active Brands kjøper Bj Sport

Active Brands kjøper Bj Sport AS av investeringsselskapet Katalysator. Active Brands tar dermed et viktig steg videre mot målet om å bli en ledende leverandør til sportsbransjen i Norge og Norden.

Målsetningen med kjøpet er å videreutvikle Bj Sport til den ledende leverandøren av bekledning til skiløpere samt å øke Active Brands evne til å skape gode løsninger for viktige kunder, for eksempel innen logistikk.

Bjørn Dæhlie blir med aktivt videre i Bj Sport og går i tillegg inn som styremedlem og eier i Active Brands konsernet. Daglig leder Erik Røste fortsetter som leder for Bj Sport og vil inngå i konsernledelsen i Active Brands. Bj Sport vil fortsette som en selvstendig enhet i Active Brands, men man vil over tid utnytte naturlige synergier mellom virksomhetene til det beste for konsernets kunder.

Bj Sport AS ble grunnlagt i 2007 av Bjørn Dæhlie og Katalysator etter at Bjørn Dæhlie merkevaren hadde vært lisensiert ut til Odlo siden 2001. Selskapet er ledende innen sportsklær til nordiske grener. Produktene er utviklet for folk i alle aldre og møter behovet fra elite, aktive langrennsløpere, via ski-entusiaster som trives i skog og mark til familien på tur. Produktene selges i en rekke land i Europa. Bj Sport overtar med virkning fra mai 2011 også agenturet for Rode skismøring i Norge. Selskapet holder til på Hellerudsletta utenfor Oslo, har 15 ansatte og omsatte i 2010 for ca. 90 millioner norske kroner. Selskapet ledes av Erik Røste.

Katalysator er et investeringsselskap som eies av Møller familien. Familien eier også Møller Gruppen som er den ledende norske importøren av biler og en av de største, privateide selskapene i Norge. Katalysator fokuserer på investeringer i skandinaviske selskaper innen helse, sport/fritid, telecom og media og forvalter verdier for ca. 600 mill.

Styreleder i Active Brands, Dag Teigland, er veldig godt fornøyd med kjøpet av Bj Sport.

”Vi har store ambisjoner med utviklingen av Active Brands konsernet som en ledende norsk og nordisk leverandør til sportsbransjen.  Med Bj Sport om bord, har vi nå tatt et nytt og viktig steg mot dette målet. Bjørn Dæhlie er en sterk og ledende merkevare innen langrenn, selskapet er fokusert og veldrevet og har en god ledelse og organisasjon. Det passer også godt til vår eksisterende portefølje av merkevarer og selskaper og de planene vi har framover. At Bjørn Dæhlie går inn som aksjonær og styremedlem i Active Brands er også veldig positivt!

Daglig leder i Bj Sport, Erik Røste, er også glad for å komme inn på laget til Active Brands.

“Det blir spennende å komme inn et bredere fagmiljø innen sport. Samtidig er jeg glad for at Active Brands vil satse på den nordiske kategorien og at vi skal videreføre Bj Sport som en selvstendig enhet i familien. Gjennom prosessen har jeg blitt kjent med Active Brands og de som arbeider der. Jeg gleder meg veldig til å videreutvikle Bj Sport sammen dem.”

Transaksjonen er betinget av godkjenning fra konkurransemyndighetene og er planlagt gjennomført i slutten av februar.

For ytterligere kommunikasjon, ta kontakt med;
Dag Teigland, styreleder Active Brands, mobil 95 05 30 08, mail dt@holta.com
Simen Mørdre, daglig leder Active Brands, mobil 90 86 85 62, mail simen.mordre@activebrands.com
Erik Røste, daglig leder BjSport, mobil 90 17 78 78, mail erik.roste@bjsport.no
Jon Pran, administrerende direktør Katalysator, mobil 91 33 93 42, mail jon@katalysator.no