Passasjerveksten fortsetter inn i 2009

Oslo/Fornebu, 6. februar 2009: I januar reiste totalt 648.302 passasjerer med Norwegian, en økning på 5 % fra samme periode i fjor. Passasjertrafikken (RPK) for Norwegian.no økte med 20 % og for Norwegian.se med 61 %.

"Vi er godt fornøyd med trafikkveksten i begynnelsen av det nye året, og fraktet nær 650 000 passasjerer gjennom rutenettet i januar. I løpet av fjoråret foretok vi store endringer i Norwegian og i rutenettet for å tilpasse oss markedssituasjonen. Disse endringene har så langt slått positivt ut, og vi er glade for å kunne tilby så mange reisende billige flybilletter i disse utfordrende tider," sier adm. dir. Bjørn Kjos.

Inn i vintersesongen har Norwegian startet flere nye innlandsruter fra Rygge som forventet har påvirket kabinfaktoren. Foreløpig har innlandstrafikken holdt seg på et godt nivå, og bedre enn man kunne frykte i disse turbulente tider

Norwegian.no (norsk, dansk og polsk rutenett) produserte en total kapasitet på 734 millioner ASK (+ 26%) mens passasjertrafikken endte på 520 millioner RPK (+ 20%). Innenlands var økningen i passasjertrafikken 30% mens utenlandsveksten var på 16%.

Kabinfaktoren for Norwegian.no endte på 71% hvilket er en nedgang på 3 prosentpoeng. Nedgangen blir i sin helhet motvirket av en økning i Yield på 16%. Nettoeffekten er positiv noe som reflekteres i at endringen i enhetsinntekt (RASK) er positiv.

Norwegian.se (svensk rutenett) produserte en total kapasitet på 147 millioner ASK (+44 %) mens passasjertrafikken endte på 111 millioner RPK (+61%).

Kabinfaktoren for Norwegian.se endte på 75% hvilket er en økning på 8 prosentpoeng. Yielden er estimert til NOK 0,48 for perioden (- 37 %). Utviklingen i yield og kabinfaktor skyldes dels endringer i ruteporteføljen med nye ruter og 55 % lengre gjennomsnittlig flydistanse.

Kun for journalister

Pressekontakt Pressekontaktene kan ikke svare på kundehenvendelser 815 11 816

Pressekontakt Pressesjef +47 92 42 77 19

Norwegian er et ledende nordisk luftfartskonsern med hovedkontor på Fornebu i Bærum. Selskapet har over 8 200 ansatte og eier to av Nordens ledende flyselskap: Norwegian Air Shuttle og Widerøes Flyveselskap. Widerøe ble kjøpt av Norwegian i 2024, med mål om å tilby kundene sømløse reiser på tvers av flyselskapenes rutenettverk.

Norwegian Air Shuttle har rundt 4 700 ansatte og tilbyr et omfattende rutenett som knytter de nordiske landene til populære destinasjoner i Europa. I 2023 hadde Norwegian over 20 millioner passasjerer og en flåte på 87 Boeing 737-800 og 737 MAX 8-fly.

Widerøes Flyveselskap er Norges eldste flyselskap og har mer enn 3 500 ansatte. Selskapet opererer hovedsaklig kortbaneflyplassene i Distrikts-Norge, og flyr mange anbudsruter i tillegg til sitt eget kommersielle nettverk. I 2023 hadde Widerøe 3,3 millioner passasjerer og en flåte på 48 fly: 45 Bombardier Dash-8- og tre Embraer E190-E2. Widerøe Ground Handling håndterer bakketjenester på 41 flyplasser i Norge.

Norwegian-konsernet er en pådriver for bærekraftige løsninger og jobber kontinuerlig for å redusere egne utslipp. Blant flere initiativer, er investering i produksjon og bruk av fossilfritt flydrivstoff (SAF) den største satsningen. Norwegian ønsker å bli det bærekraftige valget for passasjerene og bidra til grønn omstilling av luftfarten.