Spenn blir navnet på Norwegian og Strawberrys nye digitale fordelsvaluta

Spenn blir navnet på Norwegian og Strawberrys nye digitale fordelsvaluta

Mot slutten av året lanseres fordelsvalutaen Spenn, som Norwegian og Strawberry i fellesskap står bak. Christoffer Sundby, tidligere konserndirektør for marked og kunde i Norwegian blir administrerende direktør og vil lede satsingen.

Det er nå klart at Spenn blir navnet på den nye digitale fordelsvalutaen som skal tilbys medlemmene til Strawberry og Norwegian. I Spenn-appen vil medlemmene både kunne se den samlede poengkontoen sin og bruke Spenn man har opparbeidet seg i de ulike lojalitetsprogrammene.

– Nå kan du tjene Spenn på hotellovernattinger og bruke dem for å betale for flyreiser – eller motsatt. I dag må et medlem typisk bruke sine opptjente poeng hos aktører tilknyttet samme lojalitetsprogram. Med en felles fordelsvaluta vil man kunne samle og bruke poengene sine på tvers av ulike lojalitetsprogram, sier Christoffer Sundby, som skal lede den nye satsingen. Han legger til:

– I første omgang er det Norwegian Reward og Strawberrys lojalitetsprogram som inngår i samarbeidet og bruker fordelsvalutaen Spenn, i tillegg til at Spenn kan tjenes opp hos utvalgte partnere. Planen er å inkludere flere ledende merkevarer, som vil gi enda flere muligheter til å tjene og bruke poeng.

Christoffer Sundby kommer fra stillingen som Chief Marketing & Customer Officer i Norwegian, og vært sentral i prosjektet som har forberedt det som nå blir Spenn. Han har tidligere vært konsulent i McKinsey og hatt flere lederstillinger, blant annet som norgessjef i Circle K. Sundby har også vært på det norske landslaget i seiling med blant annet deltakelse i OL i Sydney og Athen, samt VM-gull.

– Dette er en viktig milepæl i samarbeidet vårt om utviklingen av en felles fordelsvaluta. Jeg er overbevist om at bakgrunnen til Christoffer gjør ham til rette person til å lede selskapet, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.

– Spenn vil bli en gamechanger i markedet. Vi skal ikke bare ha de beste samarbeidspartnerne og tilbudene til våre gjester og medlemmer, vi skal også ha de beste folka. Et visjonært prosjekt trenger en visjonær mann og her passer Sundby perfekt, sier Petter A. Stordalen.

Les mer om lojalitetsselskaper til Norwegian og Strawberry her.

Om Spenn

• Digital fordelsvaluta etablert i partnerskap av Strawberry og Norwegian
  • Spenn kan brukes på tvers av ulike lojalitetsprogram og gjør det enklere for forbruker å benytte seg av oppspart bonus
  • Spenn lanseres i fjerde kvartal 2024 for medlemmer av Strawberry og Norwegian Reward
  • Selskapet ledes av Christoffer Sundby

Kun for journalister

Pressekontakt Pressekontaktene kan ikke svare på kundehenvendelser 815 11 816

Pressekontakt Pressesjef +47 92 42 77 19

Norwegian er et ledende nordisk luftfartskonsern med hovedkontor på Fornebu i Bærum. Selskapet har over 8 200 ansatte og eier to av Nordens ledende flyselskap: Norwegian Air Shuttle og Widerøes Flyveselskap. Widerøe ble kjøpt av Norwegian i 2024, med mål om å tilby kundene sømløse reiser på tvers av flyselskapenes rutenettverk.

Norwegian Air Shuttle har rundt 4 700 ansatte og tilbyr et omfattende rutenett som knytter de nordiske landene til populære destinasjoner i Europa. I 2023 hadde Norwegian over 20 millioner passasjerer og en flåte på 87 Boeing 737-800 og 737 MAX 8-fly.

Widerøes Flyveselskap er Norges eldste flyselskap og har mer enn 3 500 ansatte. Selskapet opererer hovedsaklig kortbaneflyplassene i Distrikts-Norge, og flyr mange anbudsruter i tillegg til sitt eget kommersielle nettverk. I 2023 hadde Widerøe 3,3 millioner passasjerer og en flåte på 48 fly: 45 Bombardier Dash-8- og tre Embraer E190-E2. Widerøe Ground Handling håndterer bakketjenester på 41 flyplasser i Norge.

Norwegian-konsernet er en pådriver for bærekraftige løsninger og jobber kontinuerlig for å redusere egne utslipp. Blant flere initiativer, er investering i produksjon og bruk av fossilfritt flydrivstoff (SAF) den største satsningen. Norwegian ønsker å bli det bærekraftige valget for passasjerene og bidra til grønn omstilling av luftfarten.