Nye DISCO skiveslåmaskiner fra CLAAS

Nytt design og innovative funksjoner

Bad Saulgau/Harsewinkel, 27. Juni 2024

DISCO skiveslåmaskiner for store arealer har satt standarder over hele verden for arealkapasitet, holdbarhet og effektivitet i 25 år. I jubileumsåret introduserer CLAAS fire nye kombinasjoner av skiveslåmaskiner med stengelbehandlere – DISCO 8500 C TREND, DISCO 8500 RC TREND, DISCO 9300 C COMFORT og DISCO 9300 RC COMFORT.

Med DISCO skiveslåmaskiner for store arealer har CLAAS formet den profesjonelle innhøstingen av grøntfôr på større gårder og for entreprenører i 25 år. I dag dekker mer enn 15 slåmaskin-kombinasjoner arbeidsbredder fra 8,30 til 10,70 m i CLAAS sitt produkttilbud. Med fem nye modeller vil CLAAS tilby enda mer kapasitet til krevende kunder og driftsenheter med enda sterkere beskyttelse mot slitasje og enda bedre førerkomfort fremover.

DISCO 8500 C / RC TREND: Lavt trekkraftbehov og optimalisert for tyngdepunkt

Med de to nye basismodellene DISCO 8500 C TREND og DISCO 8500 RC TREND introduserer CLAAS velprøvde funksjoner fra de større modellene til de smalere arbeidsbreddene. Der brukes ofte traktorer i lavere middelklasse med kort akselavstand og motoreffekt på 160 hk eller mer, noe som stiller spesielle krav til slåmaskinteknologien. Utviklingsfokuset til den nye DISCO 8500 TREND var derfor, i tillegg til et stabilt design med lav vekt, fremfor alt å få et tyngdepunkt nær traktoren og et lavt effekt- og trekkraftbehov.

Dette inkluderer det velprøvde og ekstremt robuste slåtteenhetskonseptet med en optimalisert plassering av tyngdepunktet, ACTIVE FLOAT marktrykkjustering fra førersetet og den mekaniske non-stop kollisjonsbeskyttelsen som reagerer meget raskt ved hjelp av skrått dreiepunkt for tredimensjonal bevegelse vekk fra hinderet. I tillegg gjør lavturtallskonseptet til MAX CUT slåttebjelken det mulig med 850 kraftuttakshastighet, og dermed i det optimale og drivstoffeffektive dreiemomentsområdet til traktormotoren. I tillegg er det toppmoderne drivverk-teknologier med individuell beskyttelse av drivenhetene til hver slåtteenhet og de nyeste skrubare Walterscheid overbelastningskoblingene.

De to skiveslåmaskinene for store arealer med C-finger og RC valse stengelbehandler ble tillagt sterke argumenter av CLAAS-utviklerne i tett samarbeid med utøvere. Det gjaldt spesielt stengelbehandlerne. Takket være Hardox-forsterkningen er stengelbehandlerplaten enda mer motstandsdyktig mot slitasje og steinsslag med ekstra vektbesparelser i tillegg. Med unntak av hydraulikkblokker for LS og hydraulisk påkjøringssikring i tillegg til vekt, kan anskaffelses-kostnadene til denne slåmaskinklassen også reduseres betydelig. Samtidig er et effektivt drivverk med beskyttelse i begge ender også tilgjengelig som standardutstyr.

Den nye DISCO 8500 C TREND er spesialutviklet for traktorer i lavere mellomklasse og har blitt optimalisert når det gjelder kjøring og tyngdepunkt.

DISCO 8500 RC TREND med valsebehandler kan også utstyres med drift av begge stengelbehandlervalsene, et drivverk som først ble presentert i DISCO 9700 RC AUTO SWATHER i 2023. Denne funksjonen tillater maksimal gjennomstrømning og holdbarhet selv ved kontinuerlig stor til meget stor avlingsmengde.

Betjening av individuell løfting av slåtteenhetene utføres komfortabelt og effektivt direkte via to eksterne hydraulikkventiler på traktoren. De er enda enklere å betjene hvis det er integrert i traktorens allerede eksisterende vendeteigsautomatikk.

DISCO 9300 C COMFORT og RC COMFORT: Gjør mye med lav effekt

Fra nå av vil CLAAS plassere DISCO 9300 C COMFORT og 9300 RC COMFORT over DISCO 8500-serien. Takket være den tyngdepunkt-optimaliserte rammen med slåtteenhetene anordnet på skrå bakover og lavturtallskonseptet med en redusert kraftuttakshastighet på 850 o/min, er selv med lettere 4-sylindrede traktorer fra 180 hk, er en ekstremt slagkraftig og effektiv innhøsting mulig med en ekstra stengelbehandlereffekt. De V-formede stålfingrene på DISCO 9300 C COMFORT muliggjør også enda høyere gjennomstrømningshastigheter med redusert effektbehov. Den nye DISCO 9300 C COMFORT tilbyr også Hardox-forsterkede behandlerplater for maksimal holdbarhet, prosessintensitet og lagringsbredde som enkelt og raskt kan justeres.

For høsting av alfalfa eller andre løvrike avlinger som hirse, tilbyr den nye DISCO 9300 RC COMFORT en svært effektiv valsebehandler, som kan utstyres med drift av begge behandlervalsene, introdusert for første gang i 2023, samtidig med den nye DISCO 8500 RC TREND. For å legge den høstede avlingen i smalest mulige ranker, er lengre skårplater også tilgjengelige. Avlegging i kompakte ranker kreves spesielt på markeder som produserer en høy andel av alfalfa med høy kvalitet. Et viktig kvalitetskriterium i tillegg til lave innhøstingstap er bevaring av den grønne fargen på avlingen ved å redusere falming av fôret.

Den nye DISCO 9300 C / RC COMFORT tilbyr et høyt nivå av betjeningskomfort, spesielt med tanke på de hydrauliske funksjonene. RC-varianten er tilgjengelig som tilleggsutstyr med den innovative driften av begge behandlervalsene.

En avgjørende fordel med COMFORT-utstyret er den automatiske reguleringen av ACTIVE FLOAT (tilleggsutstyr). Faktorene for marktrykk, som er avgjørende for fôrkvalitet, beskyttelse av grastorven, effektbehov og sikkerhet i sidehellinger, justeres individuelt og forskjellig for hver side med den automatiske hellingskontrollen når du kjører på bratte arealer (tilleggsutstyr). Denne økningen i komfort avlaster føreren og sikrer en konsekvent høy arbeidskvalitet. Andre funksjoner som kan kontrolleres via ISOBUS er enkeltvis løft av slåtteenhetene og hydraulisk sammenleggbar verneduk (tilleggsutstyr).

DISCO 1100 COMFORT: Større arbeidsbredde og ISOBUS betjeningskomfort

Den nye DISCO 1100 COMFORT kombinerer stor arbeidsbredde med kompakte transportmål. Takket være det 10 cm lengre justeringsområdet til slåtteenhetene, øker den maksimale arbeidsbredden til 10,80 m. Arbeidsbredden kan reduseres hydraulisk og trinnløst opp til 9,60 m, slik at begge slåtteenhetene kan justeres uavhengig av hverandre eller synkront, og dermed i kombinasjon med DISCO 3600 frontslåmaskin alltid sikre en optimal overlapping i trange hjørner eller når du kjører i sidehellinger. Til tross for de to 3,80 m brede slåtteenhetene, forblir slåmaskinen under 4 m høy under veitransport.

I noen land supplerer den nye DISCO 1100 COMFORT det velkjente DISCO-programmet med en arbeidsbredde på 10,90 m

Takket være COMFORT hydraulikkbetjening kjent fra DISCO 9700 og 1010, er betjeningen ute på jordet enklere enn noen gang før og uten egen betjeningsenhet. Løftingen og senkingen av slåtteenhetene, samt justering av arbeidsbredden, styres direkte hydraulisk eller automatisert av programmerbar vendeteigsstyring, mens den hydrauliske foldingen av sidedukene og reguleringen av ACTIVE FLOAT eventuelt utføres med de programmerbare F-knappene på CMOTION kjørespaken eller via ISOBUS. Som tilleggsutstyr kan en hellingskontroll leveres for å justere marktrykket og posisjonen til slåtteenhetene på en komfortabel måte.

MAX CUT: Enestående slåttekvalitet og god beskyttelse mot slitasje

Som for alle DISCO-slåmaskinene, bidrar den velprøvde MAX CUT slåttebjelken med hurtigskifting av kniver og ACTIVE FLOAT marktrykkavlastning til en optimal slåttekvalitet. Begge funksjonene har i mange år og flere ti-tusen DISCO-slåmaskiner stått for rent fôr, maksimal beskyttelse av grastorven og høy kapasitet sammen med best mulig effektivitet gjennom høy kuttefrekvens ved redusert kraftuttakshastighet.

Strømningsoptimaliserte slitesko for 7 til 9 cm stubbhøyde reduserer innblanding av råaske og akselererer gjenveksten. Traktorens effektbehov og dieselforbruk reduseres ytterligere med dette utstyret.

MAX CUT står også for maksimal pålitelighet og lang levetid. Alle knivskiver er utstyrt som standard med fire slitenagler for dobbelt så lang levetid. Alle knivholdere har et wolframkarbidbelegg av høy kvalitet på undersiden, som ellers bare er kjent fra jordbearbeidingsredskaper. Oljen i slåttebjelken skal normalt holde maskinens levetid. Dette reduserer vedlikeholdsarbeidet og vedlikeholds-kostnadene.

De viktigste nyhetene og funksjonene i korte trekk:

• Nytt design med mørkegrå verneduker med frøgrønne detaljer.
  • Smørepunkter med forskjellige fargede klebemerker og intervallangivelser.
  • velprøvd MAX CUT slåttebjelke med lavhastighetskonsept for høyeste kuttekvalitet med lavt effektbehov.
  • HD-drivverk med overbelastningskoblinger i begge ender per slåtteenhet.
  • RC-modeller som tilleggsutstyr med dobbel drift av behandlervalsene med saksegir.

DISCO 8500 C / RC TREND:

• To nye stengelbehandler-kombinasjoner på inngangsnivå med 8,30 m arbeidsbredde (2 x 7 motgående knivskiver).
  • Slåtteenhet-konsept med optimalt plassert tyngdepunkt.
  • ACTIVE FLOAT justering av marktrykk fra førersetet.
  • Mekanisk NON-STOP påkjøringssikring med et skrått dreiepunkt for tredimensjonal bevegelse vekk fra hinderet.
  • Hardox-forsterkede plater på stengelbehandleren for mer motstandsevne og lengre levetid.
  • Dobbel drift av behandlervalser med saksegir for RC-utgaver.
  • Walterscheid kraftoverføringsaksel med påskrudd 1 500 Nm overbelastningskobling.
  • Direkte hydraulisk styring, supplert med PLUS-betjening med CEMIS 10 forhåndsvalgterminal som tilleggsutstyr.

DISCO 9300 C / RC COMFORT:

• To nye stengelbehandler-kombinasjoner og 9,10 m arbeidsbredde (2 x 8 motgående knivskiver).
  • Slåtteenhet-konsept med optimalt plassert tyngdepunkt.
  • Hydraulisk NON-STOP påkjøringssikring med et skrått dreiepunkt for tredimensjonal bevegelse vekk fra hinderet.
  • Lengre skårplater for spesielt smale ranker er tilgjengelig på RC-modeller.
  • COMFORT-hydraulikk med direkte styring av slåtteenhetene og lastfølende betjening for ACTIVE FLOAT marktrykksregulering, enkeltvis løft av slåtteenhetene og folding av vernedukene som tilleggsutstyr.

DISCO 1100 COMFORT:

• Ekte 10,80 m arbeidsbredde (2 x 9 motgående knivskiver) for markeder med 3,40 m frontmonterte slåmaskiner.
  • Hydraulisk forskyving av slåtteenhetene med et langt justeringsområde for optimal overlapping i trange hjørner eller i sidehellinger.
  • COMFORT-hydraulikk med direkte styring av slåtteenhetene og lastfølende betjening for ACTIVE FLOAT marktrykksregulering.