Ny TORION medium-klasse fra CLAAS - kompromissløse ytelser på alle måter

Ny TORION medium-klasse fra CLAAS - kompromissløse ytelser på alle måter

CLAAS fornyer sin mellomstore TORION-serie med introduksjonen av de nye 1285, 1611 og 1611 P-modellene. I tillegg til større motor og hydrostatisk drivlinje, kjennetegnes hjullasterne av en ny Z-kinematikk med sterkere lasterarmer og unik komfort.

Harsewinkel, 11. august 2022.

Siden 2018 har CLAAS tilbudt hjullastere til landbrukssektoren i en rekke europeiske markeder gjennom et samarbeid med Liebherr. Tre serier med totalt 11 modeller dekker vekter fra 4,6 til 20 t og motoreffekter fra 46 til 245 hk. Til dags dato har mer enn 1 000 enheter blitt levert til fornøyde kunder.

Ny lasterarm med Z-kinematikk og større skuffevolum

Etter at de to flaggskipene i TORION-programmet, TORION 1913 og 2014, fikk høyere løftekapasitet og større lastehøyde i 2021, er disse ytelsesforbedrende funksjonene nå også innbakt i den mellomstore TORION-serien. I tillegg til rask respons kjennetegnes den nyutviklede Z-kinematikken av forsterkede og forlengede lasterarmer med større sylindre og kraftigere hydraulikkpumper. Dette øker løftekraften og lastehøyden – med 100 % parallellføring som ved kun å trykke på en knapp. Takket være den nye Z-kinematikken er det betydelig høyere løftekraft, spesielt i det nedre løfteområdet, samt mer holdekraft i det øvre løfteområdet, slik at større skuffer og tyngre redskap kan utnyttes optimalt. Den håndterer volumer opp til 4,5 m3 med høy bulktetthet, og opptil 7,0 m3 med lav bulktetthet, med henholdsvis høytipp- og volumskuffe.

For å kunne takle de økte kapasitetene er stålkonstruksjonen forsterket. Den nye lasterarmen har ekstra forsterkning, også på tverrrøret. Samtidig er også akslene på TORION 1611 og 1611 P forsterket. Driftsvekten øker tilsvarende til henholdsvis 15 810 og 15 200 kg. TORION 1285 har en driftsvekt på 13 570 kg.

I tillegg til standardversjonen med Z-kinematikk kan alle tre modellene med ZHL-utstyr leveres med HIGH LIFT lasterarmer. Avhengig av modell øker skuffens dreiepunkt med 52 til 58 cm – til 3,85 til 4,52 m.

Kompromissløs komfort.

Den nye mellomstore TORION-serien er imidlertid ikke bare sterk, men også smart. I tillegg til returfunkjson på redskapsrammen (tilt) kan øvre og nedre endeposisjon på lasterarmen lagres for to redskaper ved hjelp av den automatiske løftehøyde- og senkedybdekontrollen. Tippeassistenten gir ytterligere avlastning for føreren. For å gjøre faktureringen enklere for f.eks. biogassanlegg og maskinentreprenører kan alle modeller utstyres med en veieenhet med Load Assistance System, dvs. tilleggsminne og tareringsfunksjon.

Ristefunksjonen, som gjør at skuffen kan tømmes på en kontrollert måte, gir betydelig bedre og enklere arbeid. Den automatiske returen av HL-høytippskuffen og den perfekt koordinerte endeposisjonsdempingen avlaster føreren og muliggjør raske lastemanøvrer.

Sterk fremdrift for raskere lasting

For å gi raskere syklustider med økt nyttelast og høyere driftsvekt, har alle de tre TORION-modellene i mellomserien større motorkraft og større fremdriftspumper og hydrostater for VARIPOWER. TORION 1285 med 157 hk erstatter de tidligere TORION 1177 og 1410 modellene med henholdsvis 137 og 165 hk, mens TORION 1611 nå yter 207 hk (+23 hk sammenlignet med forrige TORION 1511) og TORION 1611 P har en effektøkning på 45 hk – til 252 hk. Takket være det reduserte turtallet er et høyere dreiemoment tilgjengelig ved lave turtall. Spesielt TORION 1611 P drar nytte av dette, ettersom tilleggseffekten er merkbar, spesielt ved arbeid i siloer og for rask og effektiv håndtering av f.eks. rundballer.

De kraftigere komponentene i drivlinjen resulterer i mer trekkraft og forbedret kjøredynamikk. Dette og bruken av den behovsavhengige DYNAMIC COOLING motorkjølingen øker effektiviteten betydelig med samme lave drivstofforbruk. Allikevel kan transmisjonen / drivlinjen, som har tre gruppegir, fortsatt betjenes mykt og presist. Med de to aksialstempelpumpene koblet i serie oppnås maksimal trekkraft i gruppegir I og II. Takket være cruisekontrollen med turtallsminne oppnås presist, komfortabelt arbeid med hydrauliske permanente forbrukere, som for eksempel redskaper med store hydrauliske motorer. For kjøring etter vei i gruppegir III brukes kun én pumpe, og motorturtallet senkes via SMART ROADING (TORION 1611 P: På denne måten oppnås 40 km/t ved 1600 o/min, noe som reduserer drivstofforbruket betraktelig.

Alle funksjoner og innovasjoner i et blikk:

• Nyutviklet Z-kinematikk med større løfte- og holdekraft over hele løfteområdet samt økt lastehøyde.
  • Alt dette og mer til kun ved å betjene en bryter.
  • ZHL HIGH LIFT med 52 til 58 cm høyere dreiepunkt på redskapsrammen for alle modeller.
  • Større skuffevolum på jord/grus-skuffer, volumskuffer og høytippskuffer.
  • SMART LOADING automatiserte lastesykluser med automatisk skufferetur og automatisk løftehøyde og senkedybde.
  • Perfekt tilpasset endeposisjonsdemping for rask og enkel lasting.
  • Valgfri veieenhet med minne og tareringsfunksjon.
  • Forsterket FOR- OG BAKAKSEL.
  • 23 til 45 hk større motoreffekt; maksimalt dreiemoment ved redusert motorturtall for mer kraft, større effektreserver og lavere drivstofforbruk.
  • Større fremdriftspumper og hydrostater for VARIPOWER-transmisjonen sammen med større motoreffekt og høyere driftsvekt gir målbart større trekkraft og bedret kjøredynamikk.
  • Cruisekontroll med turtallsminne gir bedre utnyttelse av store forbrukere av hydraulisk kraft, f.eks. store hydraulikkmotorer.
  • SMART ROADING for drivstoffeffektiv veikjøring (TORION 1611 P: 40 km/t ved 1600 o/min.).

Norwegian Agro Machinery er en av landets ledende leverandører av maskiner og redskaper til norsk landbruk. Vi representerer en lang rekke sterke merkevarer, og er norsk distributør av CLAAS traktorer og høstemaskiner, samt redskaper fra blant annet Lemken, Horsch, Bogballe, Multiva og Duun. Norwegian Agro Machinery har et landsdekkende forhandlernett bestående av mer enn 30 salgs- og servicesteder, hvorav en tredjedel er egen-eide avdelinger. Hovedkontoret på Jessheim skal samle de nasjonale aktivitetene i selskapet, altså slikt som import, markedsføring, produktstøtte, serviceorganisering og reservedelshandtering. I alt har selskapet, som er et datterselskap i Danish Agro-konsernet, 100 medarbeidere og en omsetning årlig på over 600 millioner kroner.