Fra venstre: Michael Husfeldt, Fredrik Bergan, Aage Bergan og Jens Skifter.

​Norwegian Agro Machinery AS blir medeier i Bergan Maskinsalg AS

Som ledd i et glidende generasjonsskifte har Bergan Maskinsalg AS inngått avtale med Norwegian Agro Machinery AS om medeierskap, hvor de overtar 40 prosent av aksjene.

I den fremtidige strukturen fortsetter Fredrik Bergan som daglig leder og hovedaksjonær. Hans far Aage Bergan fortsetter videre i selskapet og vil blant annet støtte opp om utviklingen i Telemark, hvor Bergan Maskinsalg har en avdeling i Bø.

Bergan Maskinsalg AS har siden etableringen i 1985 vært fokusert på CLAAS høstmaskiner med en høy ekspertise på service. Fra 2006 har det også vært solgt traktorer fra CLAAS og de seneste tre årene har det blitt satset fullt på den samlede CLAAS produktportefølje samt produktprogrammet med blant annet HORSCH, LEMKEN og SAMSON fra Norwegian Agro Machinery.

CEO i maskindivisjonen i morselskapet Danish Agro, Jens Skifter, uttaler:

– Bergan Maskinsalg er en enestående forretning, hvor Aage og Fredrik gjennom mange år meget positivt har medvirket til CLAAS sin ledende posisjon i Norge innenfor høstemaskiner. Spesielt den service som hele organisasjonen utøver er medvirkende til at kundene gjerne handler med Bergan Maskinsalg igjen og igjen. Gjennom flere årtier har jeg fulgt forretningen og har stor respekt for det Bergan Maskinsalg står for. Det er derfor vi gjerne vil hjelpe dem i deres generasjonsskifte, sier han.

CEO i Norwegian Agro Machinery AS, Michael Husfeldt, supplerer:

– Bergan Maskinsalg er en viktig aktør for oss i Norge, og vi ser dette som en mulighet for i fellesskap å kunne utvikle oss ytterligere i dette viktige distriktet. Det er fortsatt et stort potensiale for salget av CLAAS traktorer, men også for våre andre varemerker som Norwegian Agro distribuerer i Norge – som HORSCH, LEMKEN, SAMSON, BOGBALLE og GÖWEIL for å nevne noen. Vi er sikre på at denne nye strukturen vil kunne støtte den videre utvikling av Bergan Maskinsalg, sier han.

Aage Bergan ser også store muligheter i avtalen, og uttaler:

– Vi er glade for denne muligheten til å styrke Bergan Maskinsalg gjennom et tettere samarbeide med vår hovedleverandør. Siden 1985 har jeg sammen med gode medarbeidere bygget opp denne forretningen, og siden 1994 har Fredrik vært med som eier og i den daglige driften. Min alder tilsier at vi måtte finne en ny struktur for fremtiden, og jeg har stor tillit til at vi sammen med Norwegian Agro har funnet den rette løsningen.

Fredrik Bergan erklærer seg enig og ser frem til hans nye rolle som daglig leder:

– Vår sterke kultur og regionale fokus vil jeg personlig være med på å sikre. Vi vil fortsatt bestå av de samme dyktige menneskene, den samme service, og fokus på å skape verdier for våre kunder. Jeg har stor respekt for å ha overtatt rollen som daglig leder i dette generationsskifte. Vi ser frem til et fortsatt godt samarbeide med våre kunder, avslutter han.

For ytterligere informasjon, kontakt:

Jens Skifter
CEO for Danish Agro Machinery

Michael Husfeldt
CEO i Norwegian Agro Machinery AS

Fredrik Bergan
Daglig leder i Bergan Maskinsalg AS

Om Norwegian Agro Machinery

Norwegian Agro Machinery står for importen av CLAAS traktorer og høstemaskiner, samt redskaper fra merkene Lemken, Horsch, Bogballe, Multiva, Göweil, Conor, Samson, Stark og Snowline. Norwegian Agro Machinery er et datterselskap under det danske felleskjøpet Danish Agro. Hovedkontoret på Gardermoen skal samle de nasjonale aktivitetene i selskapet. Altså slikt som import, markedsføring, produktstøtte, serviceorganisering og reservedelshandtering.