Cerex EVO er en videreutvikling av Cerex-modellen som ble lansert på Agroteknikk 2018, og som siden den gang har blitt en populær modell fra finske Multiva.

Multiva introduserer nye såmaskinmodeller

Nå kommer Cerex og Forte i to nye utgaver, med mange spennende nyheter.

De nye modellene Cerex EVO og Forte EVO, samt eCerex og eForte, erstatter de tidligere Cerex og Forte FX-modellene. De finske såmaskinene er kjennetegnet ved deres allsidighet og presisjon, og de nye modellene vil gi ekstra verdi for kundene hva angår såpresisjon, såing av store såmengder, pålitelighet, driftskostnader og økt kapasitet.

Nytt utmatingssystem

De nye modellene kommer med et helt nytt utmatingssystem, med komponenter og girkasser som er designet og produsert internt av Multiva. Det nye systemet har en åpen og romsligere utforming, som sikrer mulighet for større gjennomstrømming, og som gjør det mulig å så store mengder selv ved høy hastighet. Den nye utmatinga sørger for eksempel for såing av store mengder organisk gjødsel, noe som har vært etterspurt fra mange økologisk dyrkere.

Driftssikkerhet under såing har fått mye oppmerksomhet under utviklingsprosessen. Ensartet såing av frø behandlet eller «coated» med nye beisemidler og mikronæringsstoffer er ofte en utfordring. I de nye Multiva såmaskinene oppnås høy gjennomstrømming og bedre flyt med større såvalser og større åpning.

Det nye utmatingssystemet har også stor nøyaktighet og stabil gjennomstrømming ved såing av små mengder frø. Dette oppnås med de nye såvalsene, som har innebygget et eget cellehjul for småfrø som raps og grasfrø. På de nye såmaskinene er også brukervennligheten ved å justere såingen og kalibreringen forbedret.

eCerex og eForte

I tillegg til EVO-modellene som kjennetegnes av den enkle, mekaniske drifta via Robson-drive, introduserer Multiva nå to nye modeller med elektrisk utmating. Begge modellene er ISOBUS-kompatible som standard, noe som forbedrer brukervennligheten og gir brukeren flere funksjoner, samtidig som det gjør tilkoblingen til traktoren enklere.

På eCerex og eForte er det mulig å automatisk og trinnløst justere såmengden av både såkorn og gjødsel. Dette skjer ved elektriske motorer for drift av utmatingsakslene, og som standard er e-modellene klargjort for å så med variabel tildeling. Maskinene bruker da data fra tildelingsfiler og GPS-signaler for å styre utmating av såfrø, gjødsel og småfrø. I tillegg er maskinene forberedt for seksjonsstyring med start/stopp på vendeteig, og de kan også utstyres med halvmaskinavstengning for både såfrø, gjødsel og småfrø.

Høyere labbtrykk på Cerex

Både eCerex og Cerex EVO får økt labbtrykk sammenlignet med den tidligere Cerex-modellen. Et labbtrykk på inntil 120 kilo gir forbedrede muligheter for såing i krevende dyrkingssystemer med redusert jordarbeiding, samtidig som Cerex er egnet til
direktesåing i lettere jordtyper.

Ny tank med mulighet for tredeling

Samtlige av de nye såmaskinmodellene får nye beholdere som er designet for å kunne håndtere et bredt utvalg småfrø og startgjødsel. I tillegg til økt kapasitet, blir det nå mulig å få beholderen levert i en tredelt versjon. Det tredje rommet er da innebygd i kassa, og lar brukeren enten så startgjødsel sammen med såfrø, eller legge grasfrøet oppå jorda bak sålabbene.

Økt sikkerhet

Utover nevnte ny teknologi og utstyr oppdaterer Multiva også hva som er standard på såmaskinene. Et av målene har vært å bedre sikkerheten i forbindelse med såarbeidet, og eksempelvis blir maskinene nå utstyrt med en nydesignet frontplattform med rekkverk, og et helt nytt lys- og reflektorsett som gjør forflytning på vei tryggere.

Ellers videreføres det store utvalget av tilleggsutstyr, herunder mellompakker som nå har større hjuldimensjon, arbeidslys og kamera. Videre kan man foran på maskina montere sporløsnere, lamellslodd, halmharv eller skålharv, mens man bak kan få steinavskrapere mellom hjulene, samt etterharv.

Pålitelighet for landbruket i stadig utvikling

Utviklingen av maskiner med høy driftssikkerhet og pålitelighet for brukeren av Multiva såmaskiner har skjedd i tett og langsiktig samarbeid med våre kunder. Med dagens verdenssituasjon, med utfordringer med tilførsel av komponenter etc., har Multiva stor tillit til lokal kunnskap, egenutvikling og produksjon. De fleste komponentleverandører er lokale for å optimalisere produksjonen og redusere risiko. Med en kort forsyningskjede har Multiva større mulighet til å oppfylle målet om pålitelighet og korte leveringstider av støtte og reservedeler til våre kunder.

Et eksempel på et nytt "lokalt" produkt er de nye spormarkeringskløtsjene, utmatingsenhetene og girkassene. Mye er eget design og mange av delene er også Multivas egen produksjon.

Norwegian Agro Machinery er en av landets ledende leverandører av maskiner og redskaper til norsk landbruk. Vi representerer en lang rekke sterke merkevarer, og er norsk distributør av CLAAS traktorer og høstemaskiner, samt redskaper fra blant annet Lemken, Horsch, Bogballe, Multiva og Duun. Norwegian Agro Machinery har et landsdekkende forhandlernett bestående av mer enn 35 salgs- og servicesteder, hvorav en tredjedel er egen-eide avdelinger. Hovedkontoret på Jessheim skal samle de nasjonale aktivitetene i selskapet, altså slikt som import, markedsføring, produktstøtte, serviceorganisering og reservedelshandtering. I alt har selskapet, som er et datterselskap i Danish Agro-konsernet, 100 medarbeidere og en omsetning årlig på over 600 millioner kroner.