Storhandel: Til kommende vintersesong har Presis Vegdrift bestilt fire CLAAS XERION 5000 TRAC VC. Her er en demomaskin avbildet under testing våren 2022.

Fire CLAAS XERION på vei til den norske fjellheimen

Presis Vegdrift signerte nylig kontrakten på fire multifunksjonelle redskapsbærere til veivedlikehold.

– Det er surrealistisk, fire XERION… Jeg vet nesten ikke hva jeg skal si, jeg er kjempefornøyd! Det har vært vanskelig å holde dette hemmelig, innrømmer Sindre Hjelanes, eier og daglig leder i H-Mek.

Etter at Presis Vegdrift i fjor høst kjøpte fire CLAAS ARION 400, kan han nå offentliggjøre at entreprenørfirmaet nok en gang har gjort storhandel hos CLAAS forhandleren i Hordaland. Denne gangen er det snakk om det største og sterkeste CLAAS kan tilby, multimaskinen XERION 5000 TRAC VC.

Sindre Hjelanes og kona Marianne Aakre driver H-Mek AS, som er Norwegian Agro og CLAAS-forhandler distriktet fra Midthordland til sørsida av Sognefjorden.

Banebrytende i Norge

Bakgrunnen for investeringen er at Presis Vegdrift har sikret seg en ny storkontrakt med Statens Vegvesen, med følgende nøkkeltall: Fire fjelloverganger, 471 kilometer riksveg og 78 kilometer gang- og sykkelveg. Kontraktssummen lyder 670 millioner kroner pluss moms, og kontrakten strekker seg over fem år, samt en geografisk utstrekning på ti kommuner i tre fylker.

– Dette blir banebrytende innen veivedlikehold, slår en spent Ove Sending fast.

Sending er teknisk sjef i Presis Vegdrift, og en av hodene bak den nye måten å tenke vintervedlikehold til fjells på.

– Vi tenkte først tradisjonelt med hjullastere, men kom ikke fram til løsningene vi ønsket der. Så snakket vi med Sindre, som foreslo og lurte på om XERION ikke kunne være en løsning. Der har en med seg alt en trenger i én maskin, så da var snøballen i gang med å rulle, forteller Ove Sending.

Stort engasjment: «Vi er mange i Presis Vegdrift som har testa og tenkt, fra mekanikere, brukere og kontraktsledere. Og ikke minst skal ledelsen vår ha skryt for å ha sagt ja til prosjektet», framhever Ove Sending.

Grundige tester av konseptet

Som med mye annet i anbudsarbeid må det grundig dokumentasjon til, og på senvinteren 2022 måtte det skje mye for å rekke anbudsfristene.

– Jeg ringte til salgssjefen i Norwegian Agro og spurte «Hva gjør vi?» Torstein tok tak i ideen, og enden på visa var at vi hentet en XERION til Norge for at Presis skulle få testet. Maskinen fikk vi levert samme helg som tilbudet skulle inn, så vi kjørte knallhardt hele helga for å få måltall og dokumentasjon, som senere har blitt verifisert gjennom en måneds kjøring senere, forteller Sindre Hjelanes.

XERION-en som kom fra Tyskland ble rigget med Lilleseth Kjetting «rund baug». Teknisk personell fra CLAAS, samt en erfaren XERION sjåfør, tok turen til fjells for å bistå gjengen i uttestinga.

– Det vi fikk testa var som håpet, at maskinen var egnet til arbeidet. Nå var ikke snøfresen og XERION ikke en helt god kombinasjon, for fresen var litt for smal, men vi fikk testa at den var mer enn nok kompatibel til å kjøre dette, erfarer Ove Sending, og fortsetter.

– En skulle kanskje tenkte at vi hadde planlagt kjøringa med tanke på hvor fine bildene ble, men ulempene med solskinnet var at vi ikke fikk testa i uvær, så det er jeg fortsatt litt skeptisk til om XERION takler. Vi må nok bygge om luftfilteret så vi suger inn varm luft i stedet for snø, men det gjør vi på alle maskiner til fjells, forteller Presis-sjefen.

«Som skrytebilder kan du ikke få noe bedre», sier gjengen som reiste til fjells for å teste XERION i den norske fjellheimen.

Døgndrift i perioder

CLAAS XERION 5000 TRAC VC har en 12,8 liters Mercedes-Benz-motor som oppfyller Stage V-kravene og leverer inntil 530 hestekrefter og 2 600 Newtonmeter. Som TRAC VC i modellbetegnelsen angir er det vendbart førerhus på maskinen, enten sitter man midt på eller så sitter man rett over bakakselen, vendt bakover.

– XERION i seg sjøl er veldig bra, og den har noen unike egenskaper. Så for å få fram hvor bra den fungerer i praksis, og for å gi en grundig gjennomgang og overbevise gjengen i Presis, leide vi inn Håvard Holt, som har mange tusen timer i XERION. Det fungerte, smiler en fornøyd Sindre Hjelanes.

Et miljømessig bidrag: Med CLAAS XERION holder det med en motor, framfor det tradisjonelle freseutstyret til fjells, hvor både hjullaster og snøfres har hver sin motor.

Samtlige fire maskiner er bestilt med Nokian TRI2-industrihjul, fem doble hydraulikkuttak bak og to doble uttak i front. Hydraulikkpumpa leverer for øvrig 275 l/min, trepunkten bak løfter 13 600 kilo og i front løfter maskinen 8 200 kilo. En drivstofftank på 930 liter gir rom for lange arbeidsdager til fjells.

– På kontrakten er det snakk om 40 000 timer fresing fordelt på fem år, så disse maskinene blir navlestrengen i hele greia. For å holde fjellovergangene mellom øst og vest åpne. De kan gå 24 timer i døgnet så lenge været bestemmer, og det kan være lange, heftige vintre, poengterer Ove Sending.

Og hvor mange timer har dere regnet med at maskinene vil gå?

– Timetall er umulig å si. Det er bare vår Herre som kjenner til det der. Det varierer så på vintrene, at det har vi ikke noe fasit på, sier en munter Ove Sending.

Helårsdrift: Det er meninga at XERION-ene skal være i full bruk, sommer som vinter. «Om sommeren skal de gå i kantslått. To i Sogn og Hardanger, en til Stavanger og den fjerde får vi se an litt», forteller Ove Sending, teknisk sjef i Presis Vegdrift.

Solid bestilling i forkant av første vintersesong

Vinterstid er det snakk om på Hemsedalsfjellet, Vikafjellet og Hardangervidda at du i årene framover vil kunne se CLAAS XERION i aksjon. Foruten gjenåpning av veier er det mye vedlikeholdsfresing i løpet av vinteren, det vil si at man lager et fresefelt ved siden av veien, slik at snøen legger seg der framfor i veibanen.

– Til å være så ferskt her i Norge, så synes jeg vi har vært tøffe som har bestilt fire XERION og skal leie en femte. I tillegg har vi bestilt to snøfresere fra Zaugg og tre fra Kahlbacher, forteller Ove Sending, som skryter av oppfølginga fra Sindre Hjelanes og H-Mek.

– Det er ene og alene på grunn av Sindre, nok en gang. Det er han dere kan takke for at dette ble noe av. Så skal jo XERION være en bra maskin, og vi har snakka med Tormod Eitrheim, som har skrytt veldig. Vi får bare håpe på at vi er like flinke til å vedlikeholde våre maskiner, for hos Eitrheim har det ikke vært noe trøbbel, avslutter Ove Sending.

Mange kilometer: Kontrakten Presis Vegdrift har landa med Statens Vegvesen strekker seg over 10 kommuner i tre ulike fylker.

Full oppbakking fra importør og forhandler

Også hos Norwegian Agro, importøren av CLAAS i Norge, er stemninga særdeles god, nå som katta er ute av sekken.

– Det er veldig stas for oss å lande en sånn avtale, og vi er veldig glade for at Presis Vegdrift nok en gang velger CLAAS. At vi kan finne en nisje hvor CLAAS XERION er såpass anvendelig, hvor kunden ser verdien av en XERION, og attpåtil fire stykker, det er både vi og CLAAS veldig begeistra for. Vi ser veldig fram til videre samarbeid med Presis Vegdrift, støtte opp og følge opp at dette blir en suksess, sier Håvard Johansen Lindgaard, produktsjef for CLAAS traktor i Norwegian Agro.

Ulike versjoner: CLAAS XERION leveres i TRAC versjonen med førerhuset midt på, TRAC VC med vendbart førerhus og SADDLE TRAC hvor førerhuset er plassert fremst på maskinen.

– Det har vært en skikkelig kul reise. Det har vært mye svette og tårer, men jeg sitter igjen med godfølelsen. Dette blir bra, avslutter Sindre Hjelanes.

Om Presis Vegdrift

Presis Vegdrift er et selskap i Presis Infra med 20 drift -og vedlikeholdskontrakter for Statens vegvesen og Fylkeskommunene, samt ei tunnelkontrakt. Vi har en liten men effektiv stab som har sterkt fokus på økonomi, teknisk/maskin, HMS og kvalitetssikring. Vi satser på høy faglig kompetanse på tvers av kontraktene.

Om H-Mek

H-Mek er forhandler for Norwegian Agro i distriktet fra Midthordland til sørsida av Sognefjorden. Vi driver med både salg og reparasjoner. Med tre fullrigga servicebiler og godkjent traktorverksted, så er vi klare for oppdrag både med landbruk- og anleggsutstyr.

Om Norwegian Agro Machinery

Norwegian Agro Machinery er en av landets ledende leverandører av maskiner og redskaper. Vi representerer en lang rekke sterke merkevarer, og er norsk distributør av CLAAS traktorer og høstemaskiner, samt redskaper fra blant annet Lemken, Horsch, Bogballe, Multiva og Duun. Vårt landsdekkende forhandlernett består av mer enn 30 salgs- og servicesteder, hvorav en tredjedel er egen-eide avdelinger. Vi er en del av det danske konsernet Danish Agro, med over 5 000 medarbeidere i ca. 100 agroindustrielle selskaper fordelt over mange ulike land. Vår visjon er gjennom kvalitetsprodukter og god service å skape meget gode forutsetninger for våre kunders verdiskapning, og bli den foretrukne samarbeidspartneren til landbrukskunder i så vel Skandinavia som den baltiske regionen.

CLAAS er en familievirksomhet som ble grunnlagt i 1913 og er en av verdens ledende produsenter av landbruksmaskiner. Selskapet har hovedkontor i Harsewinkel i Tyskland, hvor de også produserer sine skurtreskere, som de er markedsleder i Europa med. CLAAS er ledende på verdensbasis innen en annen stor produktgruppe, selvkjørende finsnittere, og CLAAS er også ledende innen landbruksteknikk med traktorer, presser og grasmaskiner. CLAAS produktportefølje omfatter også det nyeste innen informasjonsteknologi til landbruket. CLAAS har 12 000 ansatte på verdensbasis og omsatte i regnskapsåret 2020 for 4,8 milliarder euro.

Norwegian Agro Machinery er en av landets ledende leverandører av maskiner og redskaper til norsk landbruk. Vi representerer en lang rekke sterke merkevarer, og er norsk distributør av CLAAS traktorer og høstemaskiner, samt redskaper fra blant annet Lemken, Horsch, Bogballe, Multiva og Duun. Norwegian Agro Machinery har et landsdekkende forhandlernett bestående av mer enn 30 salgs- og servicesteder, hvorav en tredjedel er egen-eide avdelinger. Hovedkontoret på Jessheim skal samle de nasjonale aktivitetene i selskapet, altså slikt som import, markedsføring, produktstøtte, serviceorganisering og reservedelshandtering. I alt har selskapet, som er et datterselskap i Danish Agro-konsernet, 100 medarbeidere og en omsetning årlig på over 600 millioner kroner.