CLAAS SCORPION teleskoplastere får ytelses- og komfortoppdatering

CLAAS SCORPION teleskoplastere får ytelses- og komfortoppdatering

For modellåret 2023 vil SCORPION teleskoplastere fra CLAAS få en omfattende ansiktsløftning. I tillegg til forbedret førerkomfort, har de mindre modellene nye motorer med høyere effekt.

Harsewinkel, 11. august 2022

CLAAS har hatt teleskoplastere i sitt produktsortiment siden 1994. Fra 2019 er maskinene utviklet og bygget i samarbeid med Liebherr. Seks modeller med effekter på 143 og 156 hk dekker for tiden vektklassen fra 7,5 til 11,7 tonn, med løftehøyder fra 7,0 til nesten 9,0 m og løftekapasitet fra 3200 til 6000 kg.

Økt ytelse takket være større motorkraft og VARIPOWER 2

Hele SCORPION-serien fra CLAAS er utstyrt med effektive, kraftige firesylindrede motorer fra Deutz. For modellåret 2023 er 3,6 l Stage V-motoren i SCORPION 732, 736, 741 og 746-modellene optimalisert for større effektivitet og effekt i samarbeid med LIEBHERR. Som et resultat har SCORPION 732, 736, 741 og 746-modellene 50 Nm høyere dreiemoment. Motoreffekten er øket med 6 hk. De kompakte motorene er økonomiske i drift og har enkelt vedlikehold.

SCORPION 741, 736 og 732 har fra 2021 hatt den samme hydrostatiske VARIPOWER 2-transmisjonen som CLAAS JAGUAR. Den kompakte drivenheten med den høyeffektive, dreiemomentsterke Twin-motoren sikrer lang levetid, forbedret kjøreeffektivitet og lavere støynivå i transport. Føreren har tre tilgjengelige gruppegir – 0 til 20 km/t, 0 til 30 km/t og 0 til 40 km/t – som kan forhåndsvelges ved å trykke på en tommelbryter. En makshastighet på 40 km/t er standard, men denne kan begrenses til 30 eller 20 km/t (tilvalg). Topphastigheten nås ved redusert, drivstoffbesparende motorturtall. Bremseeffekten på alle SCORPION-modellene har blitt ytterligere optimert av nye komponenter, som bremseventil og bremsepedal sammen med ny programvareoptimering. En automatisk parkeringsbrems er standard som bremseassistent.

SMART LASTING: Presis, rask og smidig

CLAAS SCORPION teleskoplastere er kjent for den følsomme arbeidshydraulikken på teleskoparmen og redskapsrammen. Endeposisjonsdempingen er en av faktorene som bidrar til dette. For enda raskere og mer praktiske lastesykluser er de større SCORPION-modellene 960 til 746- utstyrt med automatisk teleskopisk tilbaketrekking av bomarm ved senking. Sammen med automatisk redskapsramme-retur, blir lastesyklusene en barnelek selv for uerfarne førere. Fra nå av har alle SCORPION-modeller også forbedret arbeidshydraulikk. Den lastfrie senkingen er uavhengig (frikoblet) fra motorturtall og turtallsjusteringen. Dette reduserer også støynivået og drivstofforbruket.

Ved til- og frakobling av redskaper er trykkavlastningen optimert for sikrere og raskere redskapsskifting.

Oppdatert førerhus med nytt klimaanlegg

SCORPION har også fått en enda bedre arbeidsplass. Et nytt klimaanlegg med økt luftmengde øker kjørekomforten, spesielt på varme arbeidsdager. En ny, vinkel- og høydejusterbar rattstamme med automatisk tilbakestilling optimerer ergonomien og sørger for større sikkerhet ved kjøring etter veien. I tillegg er vekslingen av styremodus optimert slik at de fire styremodusene kan stilles inn enda mer pålitelig og presist.

Alle nyheter og innovasjoner med et raskt blikk:

• Nye, effektive DEUTZ firesylindrede motorer med 6 HK høyere effekt – optimalisert av LIEBHERR for SCORPION 732, 736, 741 og 746.
  • Optimaliserte bremser og bremseassistent på alle SCORPION-modellene.
  • Automatisk tilbaketrekking av bommen på SCORPION 960 til 746.
  • Ny arbeidshydraulikk gir raskere lastesykluser og maksimal drivstoffeffektivitet med redusert støynivå.
  • Førerhus med nytt, mer effektivt klimaanlegg og ergonomisk rattstamme med tilbakestilling med indikator.

Norwegian Agro Machinery er en av landets ledende leverandører av maskiner og redskaper til norsk landbruk. Vi representerer en lang rekke sterke merkevarer, og er norsk distributør av CLAAS traktorer og høstemaskiner, samt redskaper fra blant annet Lemken, Horsch, Bogballe, Multiva og Duun. Norwegian Agro Machinery har et landsdekkende forhandlernett bestående av mer enn 30 salgs- og servicesteder, hvorav en tredjedel er egen-eide avdelinger. Hovedkontoret på Jessheim skal samle de nasjonale aktivitetene i selskapet, altså slikt som import, markedsføring, produktstøtte, serviceorganisering og reservedelshandtering. I alt har selskapet, som er et datterselskap i Danish Agro-konsernet, 100 medarbeidere og en omsetning årlig på over 600 millioner kroner.