For årsdagen for antall enheter ble et begrenset antall EVION, TRION og LEXION bygget med spesiell lakk og med store klebemerker.

CLAAS feirer en halv million skurtreskere

CLAAS feirer at en halv million skurtreskere er bygget siden 1936 – og produserer flere jubileumsmaskiner av LEXION, TRION, EVION og DOMINATOR på tre steder på tre kontinenter. Disse vil bli vist på messer, feltdager og demonstrasjoner i de kommende ukene og månedene.

Harsewinkel/Omaha/Gaomi/Törökszentmiklós, 13. juni 2024

Europeisk pioner innen produksjon av skurtreskere

CLAAS har vært en av de viktigste lederne inn utviklingen av skurtreskere i mange tiår. Med kombinasjonen av slåing, tresking og binding med tverrtransport av avlingen, rasjonaliserte CLAAS innhøstningen av korn fra og med 1936 i Europa. Den store suksessen kom endelig i 1946 med Super-serien, som fra 1953 også kunne leveres med egne motorer og fra 1958 som SUPER AUTOMATIC med hydraulisk drift av skjærebordet. Mer enn 60 000 eksemplarer av typen SUPER ble markedsført over hele verden, og de fant til og med kundene sine i Canada og Uruguay.

I 1953 gikk familiebedriften inn i segmentet for selvgående skurtreskere med HERCULES, senere omdøpt til SF. I 1961 satte MATADOR GIGANT nye standarder med en skjærebordbredde på opptil 6 m. Andre bransjedefinerende milepæler på 1960-tallet inkluderte klangfulle navn som SENATOR, COMET, COSMOS, CORSAR, MERCATOR, PROTECTOR eller COMPACT.

I 1972 åpnet Dominator-serien en ny æra som fortsetter den dag i dag i mer enn 50 år. Spesielt med DOMINATOR 6 og DOMINATOR 8-serien konsoliderte CLAAS sin status som markedsleder i Europa og introduserte innovasjoner som 3D-rensing, AUTO CONTOUR skjærebordføring og MEGA treskeverk. DOMINATOR CS med sylinderutskilling istedenfor konvensjonelle ristere (fra 1986 COMMANDOR CS) ble presentert i 1981, og var en av skurtreskerne med størst kapasitet i verden på den tiden, og ble levert med gummibelter fra 1987.

På Agritechnica 1995 var LEXION 480 med banebrytende APS-hybridteknologi ikke bare høydepunktet på messen, men også noe nytt når det gjelder kapasitet, komfort og banebrytende bruk av elektronikk for den fremvoksende tiden med presisjonslandbruk. Siden 1997 har TERRA TRAC-belteunderstell på LEXION, også tilgjengelig på TRION siden 2021, feiret sin verdens-omspennende triumfmarsj med lavt marktrykk.

I 2013 skjedde et stort skritt videre innen maskinintelligens: Med CEMOS har CLAAS siden vært ledende innen skurtresker-automatisering, noe er vist med en rekke internasjonale priser. CEMOS blir fortsatt kontinuerlig utviklet og utvidet for å inkludere flere nye prosesser og aggregater i skurtreskeren og skjærebordet.

De nyeste medlemmene av CLAAS skurtreskerfamilien er TRION og EVION som ble presentert i 2021 og 2023. Sammen med LEXION, tilbyr de et unikt utvalg av produkter og utstyr fra 205 hk med konvensjonelle halmristere til flaggskipet LEXION 8900 TERRA TRAC med 790 hk og APS SYNFLOW HYBRID. Takket være DYNAMIC POWER ytelsesregulering og forbedrede CEMOS-funksjoner, gir alle tre seriene en ytterligere økning i treskeeffektivitet. Avhengig av behovsprofilen, er et enormt utvalg av skjærebord tilgjengelig, fra konvensjonelle skjærebord med mateskruer til toppmoderne, automatiserbare VARIO skjærebord til CONVIO FLEX Draper med fleksibel knivbjelke og Flip-Over styring av vinna.

Et sterkt grunnlag for erfaring og fremtidig levedyktighet

Med rundt 100 000 og mer enn 75 000 enheter har DOMINATOR og LEXION den største andelen av de 500 000 CLAAS skurtreskerne er bygget til dags dato. SUPER og SUPER AUTOMATISK (ca. 65.000 enheter) har også bidratt betydelig til den verdensomspennende suksessen til CLAAS skurtreskere, samt EUROPA og COLUMBUS (totalt ca. 60 000 skurtreskere) og TUCANO (ca. 35 000 enheter). Men selv serier bygget i mindre antall, som COMMANDOR TERRA TRAC, hadde betydning for fremgangen og har helt klart påvirket genetikken til dagens CLAAS skurtreskere. Egenskaper som den velkjente allsidigheten, den ubestridte kapasiteten eller den enestående effektiviteten har blitt kontinuerlig optimalisert gjennom flere tiår med utviklingsarbeid til fordel for kunder over hele verden og dypt forankret i DNA-et til hver nye CLAAS skurtresker.. Imidlertid er CLAAS skurtreskere godt rustet for fremtiden, ikke bare gjennom disse sterke argumentene, men også gjennom bransjeledende automatisering og et nytt nivå inne tilkoblingsmuligheter.

Internasjonalt kompetanse- og produksjonsnettverk

CLAAS har også forsynt andre produsenter med skurtreskere til tider gjennom flere tiår. Siden 1992 har CLAAS skurtreskere ikke lenger blitt produsert utelukkende ved hovedkvarteret i Harsewinkel. I dette året rullet den første CLAAS CROP TIGER av produksjonslinjen i India, der mer enn 10000 enheter har bltt produsert. Siden 2001 har CLAAS også produsert LEXION HYBRID skurtreskere for det Nord-Amerikanske markedet i sin egen fabrikk i Omaha – frem til 2019 i gult og med Caterpillar merkevarebygging.

Siden 2013 har CLAAS også produsert skurtreskere og skurtreskerkomponenter i Kina etter oppkjøpet av Jinyee. I 2019 ble den nye DOMINATOR 370 hybrid-treskeren introdusert her, etterfulgt tre år senere av DOMINATOR 260 med seks rister-rekker. Siden 2023 har den nye EVION også rullet av produksjonslinjen i Gaomi, utviklet i Harsewinkel akkurat som DOMINATOR 370 og 260.

Som en ytterligere plassering i kompetansenettverket for skurtreskere har Törökszentmiklós i Sør-Ungarn produsert skjærebord og maisplukkere for CLAAS-skurtreskere siden 1997. I oktober 2021 ble skjærebord nr. 100 000 for CLAAS feiret her.

Automatisering og datahåndtering:
Fra utstyr for kapasitetskontroll til CEMOS og CLAAS connect

Det faktum at treskekapasiteten har blitt multiplisert siden den første europeiske skurtreskeren, MDB, skyldes ikke bare den videre utviklingen av skurtreskernes mekanikk og økningen i motorkraft. Spesielt de siste 25 årene har automatisering fått en stadig større andel av ytterligere optimaliseringer innen effektivitet, produktivitet og arbeidsresultater. Med kapasitetskontrollen begynte faktisk CLAAS å integrere elektroniske hjelpemidler i skurtreskere så tidlig som i 1974. CEMOS, som ble presentert i 2013 og har blitt tildelt priser flere ganger på internasjonale messer som Agritechnica og Sima, viste seg da å være en ekte game changer: Hittil har den blitt kontinuerlig utviklet med ytterligere prosesser i skurtreskeren og skjærebordet, noe som muliggjør optimal utnyttelse av maskinen med fullt fokus på maksimal kapasitet – støttet av den unike allsidigheten til alle CLAAS skurtreskere.

CLAAS var også en av pionerene innen utvikling av skurtreskere for presisjonslandbruk. Fra 1991 kunne ytelsesdata og GPS-posisjonsdata kobles sammen, og fra 1996 tilbød LEXION til og med ytelseskartlegging via AGROCOM MAP og fra 1998 telemetribasert flåtestyring via Combine Online. I 2005 var det LEXION skurtreskere som var de første CLAAS-produktene som ble utstyrt med den banebrytende TELEMATICS. Fra oktober 2024 vil det digitale nettverket til CLAAS kombinere skurtreskere med resten av maskinparken samt driftsstyring og CLAAS service- og salgspartner være å finne i den nye CLAAS connect, og vil åpne et nytt kapittel innen digital maskin- og gårdsadministrasjon.

For innhøstingen i 2025 kan kundene bestille en salgsvariant med en jubileumssilhuett på sidedekslene og pakker med spesialutstyr.

Mer enn en maskin - CLAAS-prinsippet

Fra den første skurtreskeren i 1936 til i dag, støtter CLAAS sine kunder med alt. Når kundene kjøper en skurtresker fra CLAAS, forventer de maksimal ytelse og produktivitet gjennom ledende teknologi og optimal støtte. Med et brukervennlig driftskonsept, banebrytende førerassistanse og tett nettverk med CLAAS servicepartner, oppnås ikke bare maksimal kapasitet, men en unik levetidsytelse for hver CLAAS skurtresker. Takket være denne fremtidige levedyktigheten har CLAAS skurtreskere alltid vært i bruk i svært lang tid – noen ganger i mer enn fem tiår. På grunn av ekstremt lave årlige verditap, er alle CLAAS skurtreskerserier og modeller også svært ettertraktet.

Moderne førerassistansesystemer som CEMIS og GPS PILOT er like viktige i dag som CLAAS MAXI CARE vedlikeholdskontrakter. Og takket være det brede utvalget av skjærebord, og samtidig med at omstilling til andre vekster krever liten tid, er CLAAS skurtreskere optimalt utstyrt til enhvert bruk. Fordi under innhøsting er hastighet, allsidighet og variabilitet nødvendig – samt maksimal driftssikkerhet.

Disse egenskapene er kombinert i alle CLAAS-skurtreskere, og har nå blitt til 500000 suksess-historier. Det er erfaringen fra nesten 90 års skurtreskerproduksjon som gjør "Made by CLAAS" til et løfte.

Jubileumsmaskiner for demonstrasjoner og messer - salgsutgaver for kunder

For å understreke CLAAS sitt globale skurtreskernettverk og tillate alle deler av konsernet å delta i jubileet, ble og blir flere jubileumsmaskiner bygget med et spesielt utseende. I de kommende ukene og månedene vil LEXION, TRION, EVION OG DOMINATOR bli vist på ulike nasjonale og internasjonale messer, samt på feltdager og i demonstrasjoner. Designet er en hyllest til CLAAS skurtreskerens produkthistorie: Sølvmetall-fargen står for den første store epoken frem til 1961, som var så viktig for verdenssuksessen til CLAAS skurtreskere, og frøgrønn-metalikk som ble introdusert med SENATOREN i 1967 og som er kjent over hele verden. Knutemønstre i CLAAS-bokstavene på begge sider av jubileumsmaskinene refererer til den gamle CLAAS-formlogoen med CLAAS knutekroken - det første CLAAS-patentet fra 1921.

"Fremfor alt er 500 000 CLAAS skurtreskere blitt til 500 000 suksesshistorier, fordi bønder og entreprenører over hele verden har satt sin lit til oss 500 000 ganger," forklarer Jan-Hendrik Mohr, adm.dir. i CLAAS. "Derfor feirer vi dette jubileet internasjonalt med en utrulling av flere jubileumsmaskiner i Harsewinkel, Omaha og Gaomi. Vi setter derfor også pris på kompetansen til vårt globale produksjonsnettverk for skurtreskere, som også inkluderer vårt produksjonssted for skjærebord og maisplukkere i Törökszentmiklós, Ungarn."

For høstsesongen 2025 kan kundene delta i jubileet ved hjelp av en spesiell salgsvariant, som skiller seg ut gjennom utvalgte utstyrsfunksjoner og klebemerker med "Mer enn en maskin” på sidedekslene. "En CLAAS skurtresker er faktisk mye mer enn en maskin," fortsetter Mohr. "Bak hver EVION, TRION, LEXION og DOMINATOR er det en sterk salgsorganisasjon, svært profesjonell service, en rask og pålitelig forsyning av reservedeler og mye mer. Og sist, men ikke minst, sterk internasjonal markedsføring av brukte maskiner, som, i tillegg til de tekniske faktorene for generell ytelse, driftssikkerhet og lang levetid, inspirerer kunder over hele verden".